خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

درباره خوانسار


موقعیت جغرافیائی خوانسار

خوانسار در عرض جغرافیایی 33 درجه و 13 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی  50 درجه و 19 دقیقه شرقی در ناحیه ای کوهستانی زاگرس داخلی در فاصله حدود 150 کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع شده است .دره خوانسار در امتداد رشته کوههای جنوب غربی ، شمال شرقی بین دو رشته ارتفاعات آهکی کرتاسه قرار دارد . وجود ارتفاعات بلند و مرتفع در دو سوی دره خوانسار علی الخصوص در جبهه غربی مانع از امتداد و گسترش تشکیلات شیستی که رخساره آنها تپه ماهورهاست گشته است همین موضوع باعث محدود شدن توسعه عرضی شهر و توسعه آن در امتداد دره رود خوانسار با جهت شمالی-جنوبی گردیده است.مهم ترین عامل فرسایش در سطح منطقه در درجه اول فرسایش ناشی از آب های روان فصلی و دائمی و در درجه دوم فرسایش مکانیکی ناشی از تغییرات درجه حرارت و یخبندان می باشد.

جمعیت خوانسار

جمعیت کل شهرستان در حدود 37 هزار نفر بوده و جمعیت بخش مرکزی که بزرگترین و پر جمعیت ترین منطقه خوانسار می باشد در فصول گرم سال به 29 هزار نفر می رسد.اکثریت جمعیت شهرستان دارای ملیت ایرانی و بومی منطقه می باشند و مهاجرت دائمی از سایر شهرها به خوانسار بندرت اتفاق می افتد.بطور کلی در سالهای اخیر خوانسار شهری مهاجر فرست به شهرهای دیگر علی الخصوص کلانشهر ها بودد است.

البته در فصول گرم سال بخشی از خوانساری های مقیم سایر شهرها جهت تابستان گذرانی و استفاده از آب و هوای خوب خوانسار بصورت موقت به این شهر مهاجرت می نمایند.

دین،مذهب و زبان مردم خوانسار

اکثریت قریب به اتفاق مردم خوانسار مسلمان و شیعه اثنی عشری می باشند.

زبان مردم خوانسار فارسی با گویش خاص خوانساری می باشند.

طبیعت و آب وهوای خوانسار

ارتفاع متوسط شهر خوانسار از سطح دریای آزاد در حدود 2250 متر بوده و لذا این شهر دارای اقلیم سرد کوهستانی با پوشش گیاهی متنوع و از جمله لاله های واژگون،گون و موسیر می باشد.در فصول سرد سال دمای هوا تا 20 درجه زیر صفر کاهش می یابد و در گرمترین روزهای فصل تابستان درجه حرارت تا 38 درجه سانتیگراد نیز افزایش می یابد و درجه رطوبت نسبی 2.32 می باشد. آب این شهرستان از طریق 179 چاه ، 158 رشته قنات و 59 رشته چشمه با میزان آبدهی 105 میلیون مترمکعب ، تأمین می شود.

زمستان های خوانسار در گذشته نچندان دور بسیار پر برف بود ولیکن در سال های اخیر و در پی تغییر اقلیم فلات ایران بخش زیادی از بارش های شهر در انتهای فصل بارش(اسفند و فروردین) و بصورت ریزش باران صورت می پذیرد.

اقتصاد خوانسار

به استناد آمار موجود تقریباً 6000 نفر از جمعیت 37 هزار نفری این شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری و دامپروری و حدود 4200 نفر در بخش خدمات و 600 نفر در بخش صنعت مشغول به کار می باشند .

محصولات اصلی به ترتیب سطح کشت عبارتند از : گندم – جو – علوفه – سیب زمینی و حبوبات و محصولات باغی شامل : انگور،گردو،بادام و زردآلو  و برخی از محصولات سردسری نظیر آلبالو،گیلاس و سیب می باشد .

این شهرستان در زمینه تولید عسل سابقه طولانی دارد و در حال حاضر با تعداد بالغ بر 32000 کلنی زنبورعسل سالیانه بیش از 350 تن عسل تولید و به شهرهای دیگر و حتی به خارج از کشور صادر می نماید .

خشکبار از قبیل مغز گردو ، بادام و برگ زردآلو از دیگر محصولات این منطقه می باشد .

جاذبه های گردشگری خوانسار

گلستانکوه 

گلستان کوه منطقه ای است در جنوب شهرستان خوانسار در 15 کیلومتری آن که منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا می باشد که سراسر آن کوه پوشیده از گون های گزنگبین ، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیبا که از آن جمله می توان گلهای لاله اشک مژگان ، انواع لاله های سرنگون ؛ نظیر سرنگون ایرانی ،  سرنگون حنایی ، لاله پیشه زار ، لاله آتشی و لاله کوهی را نام برد .


پارک سرچشمه 

یکی از مراکز تفرجگاهی و گردشگری خوانسار ، پارک سرچشمه این شهر می باشد . این پارک با وسعتی حدود 15 هکتار در جنوب شهر خوانسار و در دامنه کوه خوانسار قرار دارد . این پارک زیبا در طول سال و در فصول مختلف ، پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی از شهرهای استان و دیگر نقاط کشور می باشد و به دلیل وجود چشمه های آب متعدد از جمله چشمه مرزنگوش ،  چشمه شترخون و چشمه پیر که در جنب آرامگاه شیخ اباعدنان قرار دارد هم از طراوت و زیبایی خاص برخوردار شده است .

همچنین وجود جنگل انبوه از درختان مختلف در دامنه کوه و محل های استراحت و سکوهای مخصوص مسافران و میهمانان بر جاذبه طبیعی این پارک زیبا افزوده است . چشمه اصلی این پارک ضمن افزایش بر زیبایی پارک تأمین کننده آب کشاورزی خوانسار بوده و انهار 11 گانه خوانسار از آن بهره مند می شوند .


کوچه باغ

خوانسار علاوه بر مکان های دیدنی و گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار از باغ های انبوه نیز پوشیده شده است ، به گونه ای که اگر از بلندی های اطراف به شهر نگاه کنیم جز مواردی اندک ساختمان و سازه ای مشاهده نمی کنیم و شهر را پوشیده از درخت میبینیم یکی از مواردی که چشم هر بیننده ای را در خوانسار به خود خیره می کند ، کوچه باغ های زیبا و رویایی خوانسار است . کوچه باغ هایی که با دیوارهای خشتی در بیرون و درختان سر به فلک کشیده ای که ارتفاع آنها چند برابر دیوارهاست ، خودنمایی می کند.وجود درختان با قدمت زیاد و تنوع رنگی که در بین برگ های این درختان وجود دارد ، جلوه های بصری زیبایی را در این دالان ها ایجاد می کند .


ارتفاعات شهرستان

ارتفاعات غربی خوانسار که نام محلی آن کوسیل یا کوه سیل می باشد از جمله جاذبه های گردشگری پنهان خوانسار می باشند که متاسفانه بواسطه عدم احداث زیرساخت های گردشگری در این منطقه مستعد و همچنین ارتفاع نسبتأ زیاد این منطقه و برفگیر و صعب العبور بودن این ناحیه زیبائی های آن از چشم مسئولان و گردشگران پنهان مانده است.

بطور کلی ارتفاعات غربی خوانسار بصورت دیواره ائی دو لایه و بسیار پر شیب با ارتفاع متوسط 3400 متر از سطح دریا همچون سدی خوانسار را از دشت های مرتفع غربی و شهرستان بوئین و میاندشت جدا نموده.این دیواره عظیم و دره بزرگ میانی آن مسیر صعود  به قلل کوسیل و دره بید بوده و یکی از مساعدترین مناطق جهت احداث پیست های اسکی و ورزش های زمستانی می باشند.

همچنین جبهه شرقی ارتفاعات خوانسار که مشرف بر سد باغکل می باشند از جمله مناطق مستعد جهت برگزاری مسابقات پاراگلایدر می باشند.


دریاچه سد باغکل

دریاچه سد باغکل که بر روی رودخانه خوانسار و در مسیر جاده خوانسار-دامنه-اصفهان احداث شده یکی از جاذبه های جدید گردشگری خوانسار محسوب می گردد.هر چند که این ناحیه جهت انجام ورزش های آبی به هیچ عنوان مناسب نبوده و بواسطه شیب تند بستر دریاچه و سردی آب ورود به این دریاچه فوق العاده خطرناک می باشد ولی وجود ساحل نسبتأ مسطح و وزش باد از سمت کوه به روی دریاچه این منطقه را جهت اجرای کمپینگ بسیار مناسب نموده.

مشاهیر خوانسار

در طول تاریخ علما و فقهای بزرگی از این دیار برخواسته و پرچو دار جهان تشیع بوده اند که می توان به حضرات آیات عظام : آیت الله سید احمد خوانساری ، آیت الله سید محمد تقی غضنفری خوانساری ، آیت الله سید ابوالقاسم جعفری (میرکبیر) ، آیت الله سید محمدتقی اسدی خوانساری ، آیت الله سید حسین علوی ، آیت الله نجفی خوانساری ، آیت الله صفایی خوانساری و آیت االله ابن الرضا اشاره کرد .

از دیگر افراد بزرگ و معروف خوانسار در نیم قرن اخیر می توان به افرادی چون آیت الله العظمی علوی ، آیت الله حاج سید مهدی غضنفری ، آیت الله حاج سید هاشم غضنفری ، آیت الله العظمی ابن الرضا ، آیت الله حاج سید مهدی ابن الرضا ، آیت الله حاج سید مرتضی علوی ، حاج سید حسین میرباقری ، حاج حسن امیری ، حاج محمدتقی و حاج میرزا حسن و حاج علی توکلیان ، خاندان های جواهری ها ، شفیعی ها ، عظیمی ها ، میرباقری ها ، هاشمی ها ، علوی ها ، سلطانی ها و سایر خاندان های معروف اشاره کرد .

 

یکی دیگر از چهره های معاصر در حوزه که از خوانسار پا به عرصه گیتی نهاد آیت الله حاج سید هادی غضنفری خوانساری (صاحب کتاب کبیر مصادر الاجتهاد و مبانی الاسنباط عند الامامیه) است .استاد شیخ حسین انصاریان متولد خوانسار است و پدر جد مادری او شیخ اباعدنان است که از مشایخ صوفیه بوده و مقبره اش در سرچشمه خوانسار به نام بابا پیر مشهور است .

مادر امام خمینی خوانساری بوده و فرزند سید حسین خوانساری بوده است .

همچنین آقای عزت الله شاهی ، معروف به عزت مطهری از مشهورترین مبارزان پیش از انقلاب که سخت ترین شکنجه ها را تحمل کرد نیز در خوانسار به دنیا آمده است .






منابع:

  1. دانشنامه ویکی پدیا
  2. سایت شهرداری خوانسار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی