خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

فصل سخت تطبیق

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۸ ق.ظ

نمی دونم مقایسه شهر کوچک ولی نسبتأ پر جمعیت آبسرد(محل سکونتم) با شهر خوانسار چقدر صحیحه؟خوانسار مرکز یک شهرستان نسبتأ کوچک هستش و آبسرد مرکز یک دهستان نسبتأ بزرگ،وسعت دهستان جمع آبرود به راحتی به اندازه کل شهرستان خوانسار میشه و ثروت انباشته شده در قالب ویلاهای آبسرد چندین برابر کل اراضی و املاک شهرستان خوانسار قیمت داره ولی با این حال شهر آبسرد گرفتار مشکلاتی بسیار بزرگ و اساسی هستش که واقعأ تطبیق آدم رو با این شهر مشکل می کنه،مشکلاتی که ممکنه هیچ وقت یک شهروند خوانساری تو خوانسار با آنها مواجه نشه...

آبسرد شهری است که در آن در یک برهه زمانی کوتاه مدت سه چهار ساله با همکاری(تبانی)شهردار و اعضای شورای شهر و برخی مسئولان جهاد کشاورزی و امور اراضی اغلب زمین ها و باغات کشاورزی تبدیل به ویلاهای چند ده میلیارد تومانی شد و قیمت هر متر مربع زمین از سی چهل هزار تومان به چند صد هزار تومان و حتی چند میلیون تومان هم رسید و اگر اقدام انقلابی معاونت عمرانی استاندار و مقامات عالی وزارت مسکن و شهرسازی و قوه قضائیه نبود الان کل اراضی منطقه ویلا شده بود ولی در خوانسار چنین فاجعه و فضاحتی هرگز اتفاق نیفتاد و اگر هم ویلاسازی و تغییر کاربری رخ داده به شدت اینجا نبود و اصولأ هیچ کسی در خوانسار از طریق ویلاسازی یک شبه میلیاردر نشده.

آبسرد شهری است که در آن سطح آبهای زیرزمینی در طی 10 سال اخیر حدود 150 متر افت داشته و نه تنها تمام چشمه ها و قنوات آن خشک شدند بلکه حتی چاههای عمیق نیز با مشکل کم آبی و حتی خشکی مقطعی مواجه شدند و کم فروشی سهم آب اینجا تبدیل به یک مشکل واقعأ اساسی شده و تنش آبی در اوج خودش قرار داره ولی خوانسار شکرخدا هنوز گرفتار تنش آبی وآب دزدی و جنگ آب نشده و انشاالله هرگز هم گرفتار این بلا نشود.

آبسرد شهری است که حدود 80 درصد جمعیت ثابتش را اتباع افغان تشکیل می دهند در حالیکه در خوانسار شاید هیچ تبعه افغانی یافت نگردد و اصولأ یکی از مزایای خوانسار همین یکپارچگی قومی و فرهنگی و اصالت شهروندان هستش که خود این اصالت و یکپارچگی قومی-فرهنگی نعمتی است عظیم و منشاء امنیت و آسایش مردمان خوانسار.

آبسرد شهری است که با رشد سرطانی ویلاها متورم شده و رشد واقعی در آن اتفاق نیفتاد و همه چیز در سایه ویلاسازی و تغییر کاربری اراضی و پول های میلیاردی بی حساب قرار گرفت ولی خوانسار همانی است که بود،اصیل و متواضع،با رشدی منطقی و آرام.

آبسرد شهری است که در آن هر ساله صدها هکتار باغ قدیمی به دست اره برقی سپرده می شود و باغات قدیمی آن یا به دست ویلاسازها نابود می شوند و یا در اثر بی آبی و خشک شدن نهرها تبدیل به خشکه باغ می گردند ولی در خوانسار هزار چشم بینا قطع حتی دو درخت نیمه خشک را زیر ذره بین می برند.

خوانسار حداقل 4 تا دکتر درست و حسابی و 2 تا بیمارستان به درد بخور داره که شب و نصف شب بشه روی آنها حساب کرد ولی آبسرد به علت نزدیکی به تهران فاقد مراکز درمانی معتبر هستش و اگر دکتری هم به اینجا بیاد فقط برای گذران تعطیلات آخر هفته میاد و سهم آبسرد از جامعه پزشکی فقط دود خودروهای پزشکان است و اسم «کوی پزشکان» روی یکی از محلات آبسرد.

****

بطور کلی قیاس خوانسار با آبسرد قیاس مع الفارق و غلطی خواهد بود چرا که خوانسار حداقل 20 سال جلوتر از آبسرد بوده و اگر قرار باشد که مقایسه صورت گیرد بهتر آن است که خوانسار با شهرستان دماوند(که آبسرد تابعه آن است)مورد قیاس قرار گیرد که علی الظاهر این دو شهرستان بغیر از مباحث دوری و نزدیکی به تهران و جمعیت ارجحیت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.

****

ولی با همه این اوصاف آبسرد شهری است که در آن زندگی می کنم و بر همین اساس نیز موظفم اولأ بسرعت با شرائط خاص اینجا خودم را تطبیق دهم و ثانیأ تمام تلاشم را برای اصلاح و آبادانی اینجا بکار ببندم،شاید قلم من بتواند به اندازه سرسوزنی موجب بیداری مردم و مسئولین این شهر کوچک گردد،علی الخصوص که شهردار جدید این شهر کمتر از یک ماه است که مسئولیت اداره این شهر را بر عهده گرفته و بطور حتم باید میراث دار مشکلات شهردار سابق و شورای فعلی شهر هم باشد و بطور قطع در این مسیر نیاز به کمک بسیار دارد.

****

حالا که آبسرد رو انتخاب کردم چاره ائی ندارم که با خوب و بد این شهر صبورانه بسازم و تلاش کنم که محیط مناسبتری رو برای خود و خانواده ام بسازم ولی مطمئن هستم خلاصه یک روز برای خدمت به خوانسار زیبا خواهم آمد.

****

باشد که برای هر دو شهر آبسرد و خوانسار توامأ خدمتگذار باشم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۳
سیدشهاب میرشفیعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی