خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

سماع در سماع

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۲ ب.ظ

مراسم رونمایی کتاب گلچینی از آثار شکسته نستعلیق یدالله کابلی خوانساری با عنوان «سماع در سماع» با حضور معاون امور هنری وزیر ارشاد، هنرمندان و علاقه‌مندان شامگاه دوشنبه، 20 مهر، همزمان با روز بزرگداشت حافظ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

کابلی خوانساری در این مراسم با بیان اینکه زبانش از صحبت کردن قاصر است، گفت: یاد روزگاری افتادم که با دغدغه‌ نوشتن خط نزد استاد سیدحسن میرخانی می‌رفتم و او برایم شعر«گویند سنگ لعل شود در مقام صبر / آری شود، لیک به خون جگر شود..» را مشق می‌کرد و من تا مدت‌ها معنایش را نمی‌دانستم و بعدها فهمیدم. روزی که برا ی اولین بار به عنوان معلم پشت میز نشستم یاد روزهایی افتادم که در شکسته هیچ معلمی نداشتم و با چند فتوکپی کار می‌کردم.

شهداد فاضلی خوانساری دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به جامعه مدیون هنرمندانی چون کابلی است، گفت: متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از خبرهای تلخ و ناگوار است و کسانی که اداره‌ی دنیا در دست‌شان است، مسبب رنج‌ها و فقر مردم هستند. کسانی هم در دنیا هستند که زیبایی خلق می‌کنند. کابلی از هنرمندانی است که همه‌ی عمر دست به خلق زیبایی زد، اما هرگز توقعی از جامعه نداشت. ما مدیون هنرمندانی چون او هستیم.

در بخش دیگری از این مراسم غلامحسین امیرخانی –خوشنویس پیشکسوت- با بیان اینکه پیوند و معجزه عجیب هنر کیمیایی است که همه مردم دنیا را به هم پیوند داده، گفت: اگر نیک بنگریم، شرق و غرب عالم در ارادت به عالم فرهنگ و هنر مشترک هستند. کسانی که در زمینه دانش هنر و شناخت عالم آن ورود نکرده‌اند، گاهی عشق و ارادت و علاقه‌شان به این حوزه ارزشمندتر است، چون با خلوص عشق می‌ورزند و با تمام وجود و بدون نگاه کارشناسی در هنر غرق می‌شوند.

علی مرادخانی – معاون امور هنری وزیر ارشاد- نیز در این مراسم، اظهار کرد: شاعرانی چون حافظ با خط هنرمندانی مثل یدالله کابلی در جامعه زندگی می‌کنند. ما در زمینه‌های مختلف هنری هنرمندان بزرگی داریم، به‌خصوص در زمینه‌ی کتابت و خوشنویسی بزرگانی داریم. آن‌ها با توفیقی که خداوند عطا کرده می‌توانند چنین فضایی را ایجاد کنند.

صادق خرازی نیز از حاضران در این مراسم بود که با اشاره به سه دهه شناختش از کابلی،‌گفت: خوانسار، این شهر پر از مهر و صفا و فرهنگ زادگاه کتابت تاریخ هشت قرن ایران است. از دوره تیموریان به بعد در بین همه کاتبان بزرگ قرآن یک کاتب قدرتمند خوانساری را می‌توان دید.

او افزود:‌انسانیت، شخصیت، مردانگی، همنوع‌دوستی و اخلاق خوب مولفه‌هایی است که کابلی را کابلی کرده است. هنرمند شدن کار آسانی است، اما هنرمند ماندن دشوار و سخت است. امیدوارم قدر هنرمندان را بدانیم. آن‌ها سفیران پرافتخاری هستند که به کجا وارد شوند آبرو برای ما می‌خرند. نه اهل شعارند و نه تمنای چند روزه‌ی دنیوی. کابلی در مسیر کتابت نستعلیق میراث‌دار کتابت خط ایران است. امیدوارم عمری به بلندای آفتاب داشته باشد.

هوشنگ اردلان – معمار و از دوستان یدالله کابلی- نیز در این مراسم گفت: سال 1347 شاهد یک جمع بی‌نظیر در دانشکده هنرهای زیبا بودم. در اولین دیدار، یدالله کابلی را در هیأت یک جوان باصفا دیدم و با دیدن تابلوی کوچکی متبرک به نام «علی (ع)»، شیفته‌اش شدم. 47 سال است که در محضر او هستم. 

سپس همسر یدالله کابلی پشت تریبون قرار گرفت و متنی را در ستایش ویژگی‌های شخصیتی و هنری همسرش برای حاضران خواند.محمد حیدری – خوشنویس و از شاگردان کابلی- نیز متنی را درباره‌ی این هنرمند برای حاضران خواند.در پایان این مراسم جواد بختیاری – رییس انجمن خوشنویسان- گفت: جاودانگی رمز و رازش را به راحتی برای کسی فاش نمی‌کند، اما برای کابلی این کار را کرده است. از شهردار خوانسار می‌خواهم یکی از میدان‌های اصلی شهر را به اسم این استاد آراسته کند و ساخت تندیسی فاخر از او را به هنرمندان مجسمه‌ساز سفارش بدهد تا در جای مناسبی از شهر نصب شود.

رونمایی از کتاب گلچینی از آثار شکسته نستعلیق یدالله کابلی خوانساری با عنوان «سماع در سماع» آخرین بخش این مراسم بود.

وبلاگ خوانسارنامه نیز به نوبه خود از استاد یدالله کابلی خوانساری بابت این کار بزرگ تقدیر می نماید.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۲
سیدشهاب میرشفیعی

استاد یدالله کابلی خوانساری

نظرات  (۱)

سلام 
البته که هنر زیباترین چیزیست که میماند...
پاسخ:
هنر برتر از گوهر آمد پدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی