خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

یک سئوال حقوقی؟

پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۲ ق.ظ

دوستان عزیز

من جدیدأ با یک تاسیس(عرف ابداعی)حقوقی نسبتأ جالب و تقریبأ منحصر بفرد تو خونسار مواجه شدم و آن هم اینکه علی الظاهر در بعضی از باغات خونسار مالکیت زمین از درخت گردوی کاشته شده روی آن زمین جداست...هر چند که این تاسیس در سایر نقاط هم به ندرت دیده شده ولی چیزی که باعث شده روی این مساله حساس بشم داشتن سند مالکیت رسمی مجزا برای درخت گردو تو خونسار هستش که نمونه اش هیچ کجای ایران و حقوق ثبت وجود نداره و همین باعث شده چندتا سئوال فنی برای من پیش بیاد که اگه دوستان جوابش رو می دانند من رو راهنمائی بکنند و اگر نمی دانند و کسی رو می شناسند که با این موضوع آشنائی داره یا جواب ها رو میدونه من رو به ان فرد معرفی کنند تا در جهل نمیرم.

  1. اگر وجود مالکیت دوگانه صاحب زمین و درخت گردو حقیقت داره آیا برای صاحب درخت هم سند مالکیت رسمی صادر میشه یا نه؟
  2. رابطه حقوقی مالک زمین و درخت چگونه هستش؟آیا سهم از محصول داره یا نقدی اجاره می گیره؟
  3. در هنگام فروش زمین آیا وجود این حق برای صاحب درخت در اسناد قید میشه یا نه و در هنگام انتقال درخت،اگر مالک زمین راضی نباشه چه اتفاقی میفته؟
  4. این مالکیت دوگانه آیا روی قیمت زمین اثر منفی می گذارد یا نه؟
  5. تقریبأ چند درصد از باغات خونسار این چنین هستند؟

خلاصه هر کمک و اطلاعاتی در این زمینه می تونید داشته باشید دریغ نکنید.

قربان شما...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۹
سیدشهاب میرشفیعی

گردوی خوانسار

نظرات  (۱)

من چنین موردی رو چند جا دیدم. سند مجزا هم داره.
البته میتونه تو سند باغ یا قراردادی دیگه هم ذکر بشه. خصوصا تو مهرنامه‌ها چنین مواردی زیاده.
نحوه عمل هم به این شکله که صاحب درخت حق داره برای برداشت محصول وارد باغ بشه. و یا درخت رو اجاره بده.
در صورتی که اختلافی بین مالک درخت و مالک گردو وجود داشته باشه روی قیمت زمین اثر می‌ذاره. اما اگر تفاهم داشته باشند مشکلی وجود نخواهد داشت.
معمولا ارزش درخت نسبت به ارزش زمین اونقدر نیست که مشکل ساز بشه. خریدار ثالث میتونه با پرداخت مبلغی در حد زیر 5 میلیون درخت رو هم بخره.
پاسخ:
با تشکر از کمش عزیز
وجود سند مجزا خیلی جالبه...البته فکر کنم در حال حاضر چنین مواردی خیلی اندک باشه
البته من چند وقت پیش که پیگیر قیمت زمین(باغ)تو خونسار بودم متوجه شدم قیمت زمین و آب(باغ به همراه درخت گردو و سایر درخت ها)تو خونسار به نسبت اطراف تهران خیلی خیلی ارزون تر هستش و از سوی دیگه در بعضی از موارد قیمت یه درخت گردو از قیمت یک مترمربع همان زمین هم کمتر میشه ولی تو یک مورد دیدم که زمین بدون درخت قراره فروخته بشه و این خیلی برام عجیب بود...البته همین مساله ظاهرأ مانع از انعقاد قرارداد شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی