خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

بیله دیگ...بیله چغندر

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳ ق.ظ

استاد محمد علی جمال زاده  در مجموعه داستانهای یکی بود یکی نبود داستانکی به نام بیله دیگ،بیله چغندر داره که وصف حال خیلی از ما ایرانی هاست...از قدیم گفتن آدم باید همه چیزش به همه چیزش بیاد،یعنی نمیشه با کت و شلوار،گیوه و کفش کتونی پوشید و یا با داشتن تفکرات سنتی جوامع شرقی ادای روشنفکرهای پاریسی رو در آورد.شاید به همین دلیل هم هستش که جامعه مجازی ایران هیچ شباهتی به جامعه مجازی مغرب زمین نداره...بیشترین تعداد کاربران سرویس های تلگرام و فیس بوک و وایبر و...از ایران و کشورهای جهان سومی نظیر ایران هستند و کمترین میزان تولید محتوای کاربردی هم تو همین کشورها اتفاق میفته...جامعه مجازی تو کشور ما بیشتر کارکرد تفریحی و بقول معروف فان داره و پر شده از سایت ها و وبلاگ های زردی که تقریبأ هیچ محتوای به درد بخوری ندارند و جالب اینه که دنبال کننده های این نوع سایت ها و وبلاگ ها چند ده برابر سایت ها و وبلاگ های دارای محتوای تولیدی کاربردی هست و معمولأ سایت های دارای محتوای کاربردی تو صد صفحه اول نتایج جستجوی گوگل هم جائی ندارند.از طرفی همین فضای مجازی لمپنی موقعیت رو برای سایت های کلیک دزد و یا تبلیغاتی پاپ آپ به شدت مساعد کرده و تقریبأ این سایت های مزاحم و اعصاب خرد کن تبدیل به جزء جدائی ناپذیر فضای مجازی ما شده...

البته همانطور که اولش گفتم همه چیز ما باید به همه چیز ما بیاد...کشوری که فکر و تکنولوژی تولید نمی کنه و حتی گوشی های تلفن همراه ساده نسل یک و دو آن هم از چین و هند وارد میشه و تقریبأ هیچ حرفی در عرصه «های تک» برای گفتن نداره...کشوری که مردمش فقط و فقط مصرف کننده کالاها هستند...کشوری که تنها هنر دانشمندهای درجه یکش تولید مقاله های غیرکاربردی و صرفأ تئوری پردازی های انتزاعی و انتشار آن تو بعضی از ژورنال های بین المللی هستش...ملتی که حتی در زمینه کشاورزی هم کارش با عقل جور در نمیاد و در حالیکه از کمبود منابع آبی به شدت رنج میبره و منابع آب فسیلش که طی چند ده هزار سال قطره قطره زیر زمین انباشته شده بود رو داره بوسیله چاه های عمیق بیرون می کشه  صرف تولید هندوانه  کیلوئی 200 تومانی می کنه و در بهترین حالت  اون را به امارات متحده عربی صادر می کنه! و ملتی که....چه توقعی میشه ازش داشت...

آره عزیز،چه خوشمون بیاد و چه خوشمون نیاد ما همین هستیم...مصداق عینی ضرب المثل بیله دیگ، بیله چغندر(این دیگ به درد این چغندر می خوره)

نظرات  (۳)

بر اساس چه استنادی می‌گید:"بیشترین تعداد کاربران سرویس های تلگرام و فیس بوک و وایبر و...از ایران و کشورهای جهان سومی نظیر ایران هستند"؟



پاسخ:
یه تحقیق ساده تو اینترنت ضرری نداره...به هر حال موتور جستجوی گوگل هم به درد یه کارهائی می خوره دیگه:)
البته این موضوع نیاز به اثبات چندانی نداره چون با یه نگاه کوتاه به مردم کوچه و خیابون به راحتی میشه متوجه شد که چند درصد ایرانی ها سرشون با اسمارت فون گرمه...البته ایران 80 میلیونی رو نمیشه با ایالات متحده 400 میلیونی و هند و چین با بیش از یک میلیارد جمعیت مقایسه کرد چون ولی با توجه به میزان تولید علم و تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ اینترنت رتبه ایران تو استفاده افراطی از این پیام رسان ها جهت رساندن پیام های بی محتوا واقعأ بالاست.
- اون تحقیق ساده به عهده صاحب مطلبه نه خواننده[چشمک]

- یه آدم اهل علم با یه نگاه ساده به اطرافش نتیجه‌گیری نمی‌کنه[چشمک]

- تو دو تا لینکی که دادید هم تو اولی اثری از اثبات ادعاتون نیست و تو دومی هم خودش گفته مطمئن نیست که میشه به آمار الکسا در این زمینه استناد کرد. پس نمیتونه سندیت داشته باشه.
ضمنا همین آمار غیر قابل استناد هم مدعای شما رو اثبات نمی‌کنه. تو هیچ کدوم"ایران و کشورهای جهان سوم بیشترین تعداد کاربر رو ندارند"

- به نظرم مبانی هر مطلب باید محکم باشه تا نتیجه‌گیریش محکم باشه.
باید عادت کنیم به علمی حرف زدن و علمی حرف زدن با مشاهدات پیرامونی به دست نمیاد داش شهاب.

از همه اینها که بگذریم بر اساس کدوم استناد فکر کردید مردم کشورهای جهان اول تو این شبکه‌ها همش حرفای فیلسوفانه و علمی‌میزنند؟ مگر تولید علم اونها تو شبکه‌های مجازیه؟...

و صد البته حرفتون در مورد عقب‌موندگی مفرط علمی ایران رو قبول دارم ما تقریبا هیچی از علم روز دنیا رو تولید نکردیم اما تقریبا صد درصد ادعای اون رو تولید کردیم:))))

از صراحت من ناراحت که نمی‌شید نه؟ نمیشید میدونم:))))
من معمولا به حرفهای غیر علمی اهمیت نمیدم و از کنارش می‌گذرم اما چون شما رو دوست دارم و به صداقت و نیت خیر و تلاشتون ایمان دارم دوست دارم کارتون بی‌نقص باشه.



پاسخ:
قربان جمال بی مثال نادیده شما بروم... :))) من رو که شهید کردی:)))
کمش عزیز از صراحت لهجه من ناراحت نشو...من مطلب علمی ننوشتم که بخوام فرضیه خودم رو ثابت کنم...آنچه را نوشتم که می بینم...
البته من هم به حسن نظر شما اعتقاد دارم و از تذکرات شما سپاسگذارم
شاید تو کشورهای توسعه یافته مردم مثل ایران از این شبکه ها زیاد استفاده کنند ولی مطمئن هستم هیچ کجا مثل ایران دنیای مجازیش پر از این همه مطلب زرد و بی محتوا نیست...شبکه اجتماعی تو دنیای غرب یه کارکردهای مشخصی داره و که با توجه به فرهنگ ما این کارکردها تعریف نشده...مثلأ پیدا کردن دوست و همفکر (اعم دوست دختر و یا دوست پسر) که تو غرب یک کار حسنه و امری پسندیده هستش ولی تو ایران پیدا کردن دوست دختر یا دوست پسر امری پسندیده هستش؟اصلأ این کار قابل توجیه هستش؟این همه شایعه پراکنی وایبری و تلگرامی و این همه مطلب بی محتوا و جک تو جائی دیگه غیر ایران تو شبکه های اجتماعی رد بدل میشه؟چند تا کمپین انساندوستانه در ایران با شبکه های اجتماعی ساماندهی شده؟اگه ضریب نفوذ اینترنت و میزان سواد مردم و جمعیت ایران هم اندازه آمریکا بود می دیدید رتبه ایران تو استفاده از این شبکه ها چقدر می شد.
کمش عزیز مردم ما بزودی تو دنیای مجازی غرق خواهند شد...البته این غرق ناشی از استفاده صحیح نیست بلکه ناشی از استفاده افراطی هستش...نمی دونم چرا مردم ایران مردم سوئیس و نروژ رو الگوی رفتاری خودشون قرار نمی دن و هر چی کار بد هستش رو از بدهای دنیا یاد می گیرند...؟


دختر من تو یه گروه زبان عضوه و سطح زبانش رو ارتقا میده. تو یه گروه خانوادگی عضوه که از احوال خویشاوندان مطلع میشه و نوعی صله رحم به جا میاره. تو یه گروه دوستان و همکلاسیهاش عضوه که ادامه دوستی واقعیشون رو تو شرایط مجازی دارند....
و به همین ترتیب خانومم.... 
البته تو این گروه‌ها بعضا شوخی و حتی به قول شما حرفهای زرد هم زده میشه اما مگه این چه اشکالی داره؟ مگه قراره از این گروه‌ها مقاله علمی خارج بشه؟
حتی شایعات هم وارد این گروه‌ها میشه اما معمولا همه متوجه میشند دروغه و همین باعث بی‌اثر شدن شایعات میشه....

مجموعا به نظر من شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش ارتباطات انسانی و افزایش دانش عمومی می‌شند. و با گذشت زمان کم کم عیوبشون هم رفع میشه و برای مردم عادی می‌شه و مدیریتشون هم بهتر میشه...
من واقعا نمی‌فهمم چرا اینقدر علیه این شبکه‌ها حرف بی‌مبنا و بدون تحقیق علمی زده می‌شه!! اگر بخوای در مورد اینها مقاله بنویسی باید به روش علمی تحقیق کنی و نتایجش رو منتشر کنی. با مشاهدات ناقص شخصی نمیشه نتیجه‌گیری کلی کرد....
پاسخ:
کمش جان،مطلب من مقاله علمی نبود و صرفأ بیان دیدگاه شخصی بود...
کمش جان به زودی موج آن سونامی مخوفی که تهران را با خودش برد به خوانسار هم خواهد رسید...
خوش بود گر محک تجربه آید به میان...
من صبر می کنم تا شما هم همون چیزی رو که من تو خشت خام دیدم  شما در آینه،ببینید فقط فراموش نکنید که اعتیاد به شبکه های اجتماعی هم مثل اعتیاد به هر چیز دیگری بد هستش به همان مضری...به همان خطرناکی...
من که فعلأ تو ترکم و با بچه های N/A داریم به این اعتیاد نه می گیم:)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی