خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

...و اما پایتخت!

چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰ ب.ظ


پروژه انتقال پایتخت شروع نشده به خط پایان رسید و در اولین نشست کارگروه امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی-اداری کشور  همه اعضاء به اتفاق آراء این پروژه را مردود دانسته و با این انتقال پایتخت مخالفت نمودند.البته از ابتدا هم معلوم بود که این کار نه در توان این دولت است و نه عزمی جدی در کشور جهت این امر وجود دارد ولی به هر حال این طرح ناکام به قصد انجام نشدن کلید خورد تا آب پاکی را روی دست همه ایرانیان بریزد و زمینه را برای رشد هر چه بیشتر این کلانشهر فراهم آورد.

در واقع آنچه ما به نام پایتخت ایران می شناسیم مجموعه ائی در هم تنیده از 2 استان تهران و البرز و 2 کلانشهر تهران و کرج و ده ها شهر بزرگ و صدها بخش،شهر کوچک،شهرک،دهستان و روستا می باشد که در مجموع تشکیل یک کل واحد بنام پایتخت ایران را داده اند...این مجموعه عظیم با طولی در حدود 150 کیلومتر و عرضی تقریبی حدودأ 50 کیلومتر از غربی ترین نقطه استان البرز در شهر جدید هشتگرد آغاز و در حومه شرقی شهرستان دماوند پایان می یابد و هر چند که حد شمالی این مجموعه کوههای البرز می باشد ولی حد جنوبی آن در شهر جدید پرند تا رودخانه شور در مرز استانهای قم و مرکزی امتداد دارد.

این مجموعه در هم پیچیده همچون سیاه چاله ائی عظیم هر آنچه که در اطرافش وجود دارد را به درون خود بلعیده و هر روز به عمق و وسعتش آن اضافه می گردد و برای این توسعه بی ضایطه نیز حد و مرزی وجود ندارد.برای مثال تا حدود 20 سال پیش کل مناطق اطراف کرج و شهریار در غرب تهران و سراسر مناطق شرقی تهران از جاجرود تا آنسوی آبسرد دماوند پوشیده از باغ های میوه و مزارع و صیفی کاری بود ولی امروز اغلب این باغ ها و مزارع یا تبدیل به مناطق مسکونی متراکم شده اند و یا تبدیل به ویلا و یا کارخانه و... شده و دیگر خبری از آن فضاهای سبز و خرم نیست.

شاید به همین دلیل است که قیمت اراضی در اطراف تهران و کرج با شیب بسیار تندی در حال افزایش است و املاکی که تا چند سال پیش هیچ خریداری نداشت هم اکنون با قیمت های نجومی هر متر مربع چند میلیون تومان در حال خرید و فروش است...برای مثال بعضی از املاک شهرستان های لواسان و دماوند که تا سال 1380 هر متر مربع در حدود 70 هزار تومان معامله می شد هم اکنون قیمتی در حدود 15 میلیون تومان پیدا کرده و اراضی پر شیب اطراف رودبار قصران و مشاء با قیمت های کذائی در حدود 22 میلیون تومان در هر متر مورد خرید و فروش قرار می گیرد.در این بین حتی اراضی کشاورزی شرق دماوند و یا غرب و جنوب کرج که تا چند سال پیش صرفأ جهت کشت صیفی جات مورد استفاده قرار می گرفت ظرف 10 سال گذشته با رشدی در حدود 10 برابری مواجه شده و هم اکنون این اراضی تحت عنوان زمین جهت ویلاسازی با قیمت حداقل متری یک میلیون تومان خرید و فروش می گردد.

وضعیت زیست محیطی و منابع آب پایتخت نیز چندان مناسب نیست...هم اکنون آب چهار رودخانه(جاجرود-دماوند-کرج و طالقان)به سوی پایتخت روان است و مصرف روزانه بیش از 2500000 متر مکعبی آب در این مجموعه وضعیت دشت های مجاور را بحرانی کرده،ترافیک و تراکم جمعیت نیز معضل دیگری است که باعث آلودگی شدید هوا و کاهشکیفیت هوا در سراسر این مجموعه شده و از سوی دیگر همین تراکم جمعیت و مهاجرت از سایر مناطق وضع امنیت اجتماعی را در این مجموعه علی الخصوص در نقاط حاشیه ائی بحرانی نموده است.

البته همین تراکم زیاد جمعیت خود بخود باعث رونق مشاغل خدماتی و جذب و گردش سرمایه و به تبع آن رونق اقتصادی این مجموعه شده و شاید به همین دلیل است که بسیاری از جوانان از سراسر کشور ترجیح می دهند برای کار به این سیاهچاله مهاجرت نمایند...هر چند که وجود امکانات گسترده (آموزشی-درمانی-اقتصادی و...) و سطح زندگی نسبتأ بالا انگیزه مهاجرت از تهران به سایر شهرها را از بسیاری از اشخاص سلب نموده و در این بین حتی طبیعت گرا ترین افراد نیز ترجیح می دهند به جای مهاجرت به شهرهای دور در شهرهای اطراف تهران اقامت نمایند.

انتقال پایتخت شاید راهی بود برای نجات این سرزمین از این مشکلات ولی ظاهرأ این غول بی و شاخ دم بیدی نیست که با باد ضعیف همت لرزان مسئولان بلرزد،البته مهار این غول بطور حتم در توان نه این دولت و نه سایر دولت ها بوده و بدین ترتیب علی الظاهر مجموعه پایتخت تا زمان بسیار مدیدی به رشد خود ادامه خواهد داد.

هم اکنون تهران و کرج و شهرهای اطراف آن محل خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های املاک و تولید انواع محصولات مصرفی بوده و تا زمانیکه این مجموعه توان جذب سرمایه های مادی و انسانی سایر شهرها را دارد نمی توان به رشد سایر شهرها امیدی داشت.حال باید دید این غول،ما پایتخت نشینان را به کجا خواهد برد ولی مسلم آن است که آلودگی آب و هوای پایتخت و زندگی پر استرس در این شهر بسیاری از عاشقان این شهر را زودتر از آنچه تصور می کنند راهی دیار باقی خواهد کرد هرچند که این روزها تهران و کرج از مشکل کمبود زمین جهت دفن اموات نیز رنج می برد...!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۱
سیدشهاب میرشفیعی

انتقال پایتخت

نظرات  (۲)

:(
من منتظر بودم تهران از پایتختی در بیاد خلوت شه صفا کنیم.
پاسخ:
نخیر...خلوتی در کار نیست:(
اگر دنبال صفا و صمیمیت هستی اون رو تو تهران جستجو نکن..دنبالش گشتیم نبود،شما هم نگرد چون پیداش نمی کنی.
بدتر از همه اینکه روند مهاجرت به پایتخت(تهران-ری-شمیران-دماوند-شهریار و رباط کریم و کرج و...) هر لحظه داره زیادتر میشه و کسی هم قصد خروج از این منطقه رو نداره،یکی خود من که به هزار و یک دلیل تو این جهنم به دام افتادم و اولین دلیل اینکه خانواده من چند نسله که مقیم تهران هستند و تو خونسار هیچ کس و هیچ چیز رو نداریم...
گمان نمیکنم انتقال پایتخت هم مشکلات تهران رو حل کنه. موضوع عمیق‌تر از این حرفهاست....
مگه با انتقال پایتخت چه اتفاقی میفته؟ چند درصد مشاغل متقل میشند؟ چند درصد صنعت منتقل میشه؟ فوقش چارتا وزارتخونه و متعلقاتشون خارج میشند....
احتمالا تهران میشه مثل نیویورک. البته  از نظر بزرگی نه پیشرفتگی....
پاسخ:
فعلأ که پایتخت(تاکید می کنم پایتخت و نه تهران به تنهائی)شده یک اقیانوس...البته تو این اقیانوس کار هست،پول هست،گم شدن تو دل جمعیت هست،صد جور راه فرار از قانون هست و...اغلب عمده فروشی ها و دفاتر مرکزی شرکت ها در تهران و کرج و نواحی اطراف مستقر هستند و تقریبأ کل کشور (چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی) از پایتخت داره مدیریت میشه...پایتخت انتقال یافتنی نیست.
الان مناطق جمعیتی تهران از شرق تا 40 کیلومتری تهران در مرز شهرستان فیروزکوه امتداد یافته و دیشب ما از آبسرد تا دماوند رو یک ساعت تو ترافیک سنگین بودیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی