خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی


در بخش نخست به بررسی دو نمونه از اقدامات ترویجی در زمینه معرفی شهرستان خوانسار پرداختیم و در این بخش قصد در بررسی 2 مورد باقی مانده دیگر داریم.

ج-برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها در شهر

برای بسیاری از ما اسم شهر کانتون یا گوانگجوی چین مترادف با برگزاری نمایشگاه های مختلف تجاری در طول سال می باشد،این شهر نمایشگاهی سالانه میزبان هزاران نفر از فعالان اقتصادی جهان است و برگزاری همین نمایشگاه ها منبع اصلی درآمد این شهر را تشکیل می دهد.همچنین شهرهای بارسلونا در اسپانیا و یا ریودوژانیرو در برزیل با برگزاری فستیوال های گوناگون نسبت به جذب گردشگر اقدام می نمایند.البته بغیر از موارد فوق در سطح جهان نمونه های بسیاری از شهرهای برگزار کننده جشنواره ها و نمایشگاه ها نیز وجود دارند و در کشور ما نیز برگزاری جشنواره های گوناگون در مناطقی مثل کیش و قشم(جشنواره های تابستانی) قمصر کاشان(جشنواره گل محمدی و گلاب)زمینه جذب گردشگران بسیاری را فراهم آورده.

شهر خوانسار بعنوان یکی از سرسبزترین و پر آب ترین شهرهای فلات مرکزی ایران فضای مساعدی برای برگزاری جشنواره هائی مثل جشنواره های عسل،گردو،جشنواره های زمستانی برف و یخ(مجسمه های یخی)،جشنواره گل و گیاه و...می باشد.


د-تبلیغات میدانی و تلویزیونی در رابطه با معرفی جاذبه های توریستی یک شهر

هر چند تبلیغات میدانی بعنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازارسازی و ارتقاء فروش محسوب می گردد ولی استفاده نا بجا و یا آزار دهنده از این ابزار کارآمد می تواند نتایج عکسی را به همراه آورد...برخی از تبلیغات تلویزیونی با تکرار تهوع آور خود باعث آزار مخاطب را فراهم می آورند در حالیکه بعضی از تبلیغات تلویزیونی کارآمد هر چند از حیث تکرار و دفعات پخش بسیار کمتر از برخی دیگر می باشند اما اثر بخشی بسیار بیشتری دارند.

یکی از نمونه های ظریف،موثر و فوق العاده کم هزینه و مخاطب پسند تبلیغ تلویزیونی جاذبه های توریستی تولید فیلم های مستند حرفه ائی با موضوع اینشهرهای توریستی می باشد.استفاده از تصاویر با کیفیت فول اچ دی،تصویربرداری هوائی از شهر و مناطق دیدنی آن و استفاده حرفه ائی از افکت ها  و صد البته موسیقی مناسب و پرهیز از تصاویر تکراری و گفتارهای متن غیر ضروری می تواند از یک فیلم مستند تبلیغی یک اثر هنری قابل پخش در کلیه شبکه های تلویزیونی پدید آورد.

برای مثال مستند ایرانگرد و یا سفرنامه های ایران (آقای میلانی) نمونه های بسیار خوب و حرفه ائی از این دست می باشند...توجه نمائید شبکه های تلویزیونی برای پخش تیزرهای تبلیغاتی هزینه های هنگفتی را مطالبه می نمایند حال آنکه برای پخش فیلم های مستند حرفه ائی هیچ پولی را مطالبه ننموده و حتی به کرات حاضر پخش این فیلم از شبکه های مختلف می باشند.

هم اکنون گروه های فیلم سازی حرفه ائی بسیار خوبی در خوانسار مشغول فعالیت هستند که می توان با تامین هزینه های سرسام آور تولید مستند و تامین امکانات حرفه ائی نظیر  «هلی کم-فول اچ دی»،دوربین های فوق حرفه ائی،تامین هزینه های تدوین و میکس و مونتاژ،ساخت آهنگ اختصاصی در استودیوهای حرفه ائی و... از سوی شهرداری و یا ستاد گردشگری فیلم های خوبی تهیه نمود که نه تنها جنبه تبلیغی دارند بلکه آثار فاخری در زمینه مستند نیز محسوب می گردند.

همچنین برگزاری کمپین های تبلیغاتی در جراید کثیر الانتشار در قالب آگهی های تبلیغاتی و رپورتاژ (گزارش)زمینه را برای معرفی شهرستان خوانسار و جاذبه های گردشگری آن به گردشگران حرفه ائی فراهم می آورد،البته تبلیغات در جراید نیازمند تکرار و صرف هزینه هنگفت دارد چرا که آگهی ها باید حداقل در اندازه یک چهارم صفحه و یا نیم صفحه و با طراحی کاملأ حرفه ائی تهیه شده و بصورت روزانه و در روزهای متوالی در چند نشریه پر فروش بصورت همزمان منتشر گردند.

البته با توجه به اینکه تبلیغات یک کار تخصصی می باشد انتخاب یک آژانس معتبر در این خصوص لازم می باشد.

یکی از کارهای زیرکانه در جذب گردشگر سواری گرفتن از جاذبه های گردشگری شهرهای گردشگر پذیر مجاور می باشد،برای مثال نصب بیلبورد تبلیغاتی با مضمون تبلیغ جاذبه های گردشگری شهرستان خوانسار در مسیرهای منتهی به شهر اصفهان و یا در اطراف جاذبه های گردشگری آن شهر نظیر سی و سه پل،پل خواجو،میدان نقش جهان و چهلستون و... و اطلاع رسانی در خصوص فاصله خوانسار تا اصفهان و مسیر دسترسی به خوانسار و معرفی برخی مراکز اقامتی می تواند موجب جذب برخی از گردشگرانی که به قصد دیدن جاذبه های گردشگری اصفهان به آن شهر سفر نموده اند به خوانسار گردد.

مجددأ یادآور می گردد سازماندهی تمام این امور صرفأ در توان نهادی مانند شهرداری می باشد که با هزینه مراکز صنفی و اقامتی اقدامات لازم جهت جذب گردشگران را انجام دهد و بدینوسیله با افزایش توان اقتصادی شهرستان موجبات افزایش درآمدهای ناشی از اخذ عوارض مشاغل برای شهرداری گردد.

البته همانطور که بدوأ معروض شد سایر اقدامات ترویجی نیز مانند برگزاری مسابقات ورزشی و یا برگزاری کمپین های تبلیغاتی عظیم  و... قابل طرح می باشند که بواسطه بار مالی سنگین این نوع اقدامات و تخصصی بودن آن از بیان آن خودداری شد.

به هر روی امیدوارم مسئولان محترم شهرداری و شورای شهر خوانسار با دیدی باز به این مقاله توجه نمایند.



نظرات  (۳)

بنده هم امیدوارم با دیدی باز و جیبی پر سراغ این مسایل برند....
پاسخ:
راه تامین مالی این طرح رو که گفتم...از کسبه خوب پول بگیر و خوب پول خرج کن...همین رفیق ما آقای معلمی حاضره کلی پول خرج کنه تا تبدیل به یک برند بین المللی بشه...خیلی های دیگه هم هستند که حاضرند پول خرج کنند.
البته من یک نگرانی دیگه  از یک جنس دیگه هم دارم و آن هم اینکه ورود گردشگر غیرحرفه ائی لطمات زیادی به محیط زیست و فرهنگ شهرها وارد می کنه و ممکنه باعث نابودی تمام داشته های مادی و معنوی یک شهر بشه مثل بلائی که سر شهرها و روستاها و طبیعت شمال کشور و شهرهای ییلاقی اطراف تهران آمد.
حتما برای سایت شورا و شهرداری ارسال کنید . چون اونا حال اومدن و خوندن در اینجا رو ندارند . باید این نوع مقاله ها دیده بشه
پاسخ:
پیشنهاد خوبی هستش
البته اگر مسئولان این کار رو توهین تلقی نکنند...و صد البته اگه حال خواندن این چند خط رو داشته باشند چون اصل طرح حدود 40 صفحه هستش و این خلاصه آن کار بود
"نصب بیلبورد تبلیغاتی با مضمون تبلیغ جاذبه های گردشگری شهرستان خوانسار در مسیرهای منتهی به شهر اصفهان"
ایده جالبیه فقط فک نکنم جون سالم بدر ببره


پاسخ:
چرا...؟
نصب بیلبورد با مجوز باید باشه و شرکت توسعه زیرساخت های حمل و نقل و شرکت بهره بردار آزاد راه ها(مرجع اجاره دهنده بیلبوردها)مسئول حفظ و حراست از این بیلبوردها خواهند بود...ضمنأ ارتفاع بیلبوردها حدود 10 متر از سطح زمین هستش و وسعت هر صفحه بیلبورد بعضأ 25 متر مربع و بیشتر بوده و کندن آنها واقعأ مشکله... 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی