خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

این نوشتار را می خواهم با طرح یک پرسش آغاز کنم،به نظر شما چند درصد مردم ایران خوانسار را بعنوان یک مقصد گردشگری می شناسند و از این میزان چند درصد مایل به مسافرت به خوانسار و اقامت بیش از 24 ساعت در این شهر هستند؟البته در مقابل این سئوال چند سئوال نیز از سوی گردشگران مطرح می گردد و آن هم  اینکه جاذبه های گردشگری خوانسار در فصول مختلف سال کدامند؟امکانات رفاهی شهر کدامند؟سوغات شهر چیست؟و سئوالات دیگری از این دست...

با نگاهی گذرا به راهبردهای شهرهای موفق در جذب گردشگر علی الخصوص در خارج از کشور متوجه می شویم اغلب این شهرها با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی ترویجی موجبات جذب گردشگران فراوانی را به سوی خود ایجاد نموده اند.

هدف اصلی ابزارهای ترویجی در تمام  کسب و کارها بازارسازی برای کالا و خدمات و در نهایت برند سازی می باشد چرا که نام تجاری موفق تضمین کننده رونق کسب و کار عامل ایجاد کننده مزیت رقابتی و ارزش افزوده برای کالا و خدمات می گردد.

در حوزه خدمات گردشگری بر خلاف صنایع کالا محور که در آن تبلیغات بیشتر جنبه ترغیبی و حتی اطلاع رسانی اشتباه و اغراق دارند ابزارهای ترویجی جنبه اطلاع رسانی دارند و این اطلاع رسانی نیز به ناچار باید مبتنی بر واقعیت ها و  اطلاعات دقیق باشد.برای مثال در صنایع کالا محور (مثلأ  کفش) تبلیغات می تواند متضمن این دروغ باشد که با این کفش می توان روزانه چند کیلومتر پیاده روی نمود و کیفیت آن هم برای چند سال تضمین شده است و... ولی در حوزه گردشگری شما نمی توانید مدعی خنک بودن هوای کاشان در مرداد ماه شده و یا نمی توان مدعی وجود آثار ماقبل تاریخ در وسط شهر اراک شد(مگر اینکه واقعأ چنین آثاری کشف گردد) ...هر چند که در همین صنعت گردشگری نیز ارائه اطلاعات اغراق شده در خصوص کیفیت تورها و یا هتل داری تا حدودی مرسوم می باشد.

حال با این مقدمه به سراغ موضوع اصلی این نوشتار یعنی ابزارهای ترویجی در حوزه گردشگری می رویم.

هرچند ابزارهای ترویجی بسیاری را می توان در این حوزه نام برد اما مهمترین و کاربردی ترین این ابزارها را می توان در چهار گروه به شرح زیر طبقه بندی نمود:

الف-کتاب (کاتالوگ)راهنمای گردشگری شهر و وب سایت گردشگری شهر

ب-شرکت در نمایشگاه ها و همایش ها و معرفی شهر

ج-برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها در شهر

د-تبلیغات میدانی و تلویزیونی در رابطه با معرفی جاذبه های توریستی یک شهر

توضیح آنکه این نوشتار با توجه به مقتضیات شهرستان خوانسار و متناسب با منابع مالی شهر تنظیم یافته و حتی المقدور از معرفی ابزارهای هزینه بر نظیر برگزاری کمپین های خاص تبلیغاتی و فستیوال ها و تورنمنت های ورزشی و ...اجتناب شده است.

الف-کتاب (کاتالوگ)راهنمای گردشگری شهر

این ابزار که از آن بعنوان مهمترین و موثرترین وسیله معرفی عمومی جاذبه های گردشگری نام برده می شود بصورت سالیانه منتشر شده و در آن جاذبه های گردشگری شهر بصورت مفصل به تفکیک در تمام فصول سال به همراه عکس و اطلاعات تخصصی و راه های دسترسی و نقشه مسیرها و... حداقل به پنج زبان فارسی،انگلیسی ،عربی،فرانسوی و چینی(ماندارین) در قطع جیبی منتشر می گردد و تلفن های ضروری شامل مراکز امدادی و انتظامی و از همه مهمتر مرکز ستاد پشتیبانی گردشگری شهر که بصورت 24 ساعته گردشگران را پشتیبانی می نماید در آن درج می گردد.همچنین این کتاب راهنما شامل نشانی هتل ها و رستوران ها و فروشگاههای عرضه کننده سوغات و غیره بوده و بوسیله وب سایت شهر پشتیبانی می گردد.

بطور معمول در تمام شهرهای توریستی دنیا این کتاب بوسیله شهرداری شهر  و به هزینه مراکز تجاری شهر که در کتاب خدمات آنها معرفی شده منتشر شده و در ابتدای هرسال ویرایش و تجدید چاپ  می شود.این کتاب جهت توزیع در اختیار آژانس های توریستی در شهر های بزرگ مثل تهران،اصفهان،شیراز و تبریز و مشهد قرار گرفته و با هماهنگی آژانس های توریستی تورها سازماندهی می گردند،همچنین این کتاب در خارج کشور در اختیار رایزنان فرهنگی ایران در سفارت خانه ها و کنسولگری های ایران و آژانس های توریستی خارجی قرار می گیرد.

اطلاعات این کتاب الزامأ باید متضمن واقعیت ها و پرهیز از اغراق بوده و تکیه آن باید بر تصاویر با کیفیت و حرفه ائی بوده و کیفیت چاپ این کتاب بسیار با اهمیت می باشد.همچنین تیراژ و نحوه توزیع آن باید به گونه ائی باشد که گردشگران در طول اقامت بتوانند آن را به راحتی و در هر تعداد بصورت رایگان تهیه نموده تا هم در سفرهای بعدی مورد استفاده قرار دهند و هم به عنوان یک وسیله ترویجی آن را به ستیر دوستان خود هدیه نمایند.

متاسفانه خوانسار فاقد این کتاب می باشد و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از وجود چنین شهری در کشور ایران بی اطلاع می باشند.

ب-شرکت در نمایشگاه ها و همایش ها و معرفی شهر

هر ساله بطور منظم نمایشگاه های داخلی و خارجی بسیاری در حوزه گردشگری برگزار می گردد و بسیاری از شرکت ها و اشخاص دست اندرکار بحث گردشگری با حضور در چنین نمایشگاه هائی به معرفی خدمات خود می پردازند.این قبیل نمایشگاه ها بواسطه حضور شرکت های معتبر گردشگری و گردشگران حرفه ائی بهترین مکان جهت معرفی جاذبه های گردشگری یک شهر می باشد.

یکی از مزایای حضور در این نمایشگاه ها علاوه بر امکان توزیع کتاب گردشگری شهرستان و جذب گردشگر،یافتن ایده های جدید از سایر شهرها و ایجاد یک شبکه اجتماعی بمنظور همکاری و تبادل گردشگر با سایر نقاط می باشد.

همچنین سالانه همایش های تخصصی در حوزه گردشگری در کشور برگزار می شود که بهترین مکان برای یافتن راهکارهای نوین در بخش گردشگری می باشد.

ادامه دارد...


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۰

نظرات  (۴)

پیشنهادات عالی.
پاسخ:
متشکرم
ولی از آنجا که هیچ یک از مسئولان شهرستان این مطلب رو مطالعه نمی کنند و اگر بکنند روی آن کار کارشناسی نمی کنند و اگر مورد بررسی هم قرار بدهند عزم و همت انجام آن رو ندارند لذا این نوشته بادی بود در هوا  که فقط به درد خودم می خورد...:(
وقت نکردم بخونم باید بخونم بعد نظر بدم
هدف فعلا بیان وجود بود
پاسخ:
از ابراز محبت شما سپاسگذارم
خیلی کاربردی و خوب بود خصوصا بند الف

پاسخ:
از حسن نظر شما سپاسگذارم
بسیار عالی
من هم موافق شروع از حدالمقدورهایست که با جیب شهرداری همخوانی داشته باشد .
به نظر من تهیه کتاب می تواند بسیار به رونق گردشگری شهر کمک کند و زیاد دور از دسترس نیست
پاسخ:
من هم امیدوارم شهرداری حداقل در زمینه کتاب یک حرکتی انجام بده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی