خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

...نگرانم

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹ ب.ظ

...این روزها من برای حال این مردم دیارم به شدت نگرانم...این روزها آفتی نابود کننده به جان این مردم افتاده است...آفتی بنام «ربا» آفتی از جنس آتش،آفتی از جنس حرص و طمع،آفتی از جنس جنون،آفتی که خود گناه است و موجب عذاب.این روزها پول سودی گرفتن دیگر نه قباحت دارد و نه سختی،این روزها خیلی ها اهل رباخواری و نزول دادن و نزول گرفتن شده اند.

البته این روزها نزول خواری شکل های جدیدی بخود گرفته و اشخاص کمتر به شکل سنتی آن که نزول دادن پول در مقابل چک و سفته بود مرتکب این گناه می شوند...امروزه فروش اقساطی کالا و خودرو با بهره سالی 60 درصد،تنزیل چک و اوراق بهادار،فروش مال بدون تسلیم عین مال به خریدار و گرو برداشتن آن و... شکل های جدید ربا خواری هستند.هم اکنون و در این شرائط رکود تورمی بسیاری از صاحبان سرمایه با خارج نمودن سرمایه خود از گردونه تولید و تجارت بسوی عمل شنیع ربا خواری روی آورده اند و بجای تلاش برای خلق ثروت به استثمار مقروضین می پردازند.

در این بین همه تقصیرات متوجه مردم نیست چرا که اقتصاد تورمی ما نزول دادن و نزول گرفتن را به ظاهر توجیه پذیر می کند و برخی از اشخاص به طمع نجات یافتن از مشکلات مالی خود به سمت نزول گرفتن متمایل شده و همین تقاضا برای پول بهره ائی عده ائی از صاحبان سرمایه را راغب به نزول دادن کرده و بتدریج یک بازار غیر رسمی پول آن هم از نوع پول کثیف بهره ائی شکل می گیرد.هنگامیکه بازار رسمی پول یعنی بانک ها برای پرداخت وام به اشخاص شروط سختی را به مشتری تحمیل می کنند و بروکراسی و رانت خواری بر بازار رسمی پول حاکم است ربا خواران با کمترین بروکراسی و در سریعترین زمان وام با بهره بالا در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

خداوند متعال در جای جای قرآن کریم ربا دادن و ربا گرفتن را به شدیدترین نحو ممکن نهی نموده واین عمل را گناه کبیره دانسته و حتی در حکم جنگ با خدا و رسول وی قلمداد نموده و پول ناشی از ربا را ناپاک می داند...پس به لحاظ شرعی ارتکاب این عمل موجبات ناپاکی پول و ورود لقمه حرام به سفره ها شده و موجبات بی برکتی مال را فراهم می آورد.

انشاالله که خداوند متعال جامعه ما را از شر حرص و طمع محفوظ داشته و به همه ما تقوای الهی اعطا فرماید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۶
سیدشهاب میرشفیعی

نظرات  (۲)

حالا میفهمم که چرا اینقدر تاکید مشه کشوری که مذهبش اسلامه باید حکومتشم اسلامی باشه.
پاسخ:
البته فقط تاکید میشه ولی عمل نمیشه
تو آمریکای کافرستان بی دین نرخ بهره رسمی سالی 3 درصده تو ایران سالی 20 درصد
تو اروپای لائیک که نزول خوری حرام نیست کسی نزول خوری نمی کنه ولی تو ایران که حرومه نصف سرمایه دارهای بازار شدن نزول خور
اسلام و اسلامیت به شعار نیست بلکه به عمل اسلامیه
۰۸ تیر ۹۴ ، ۰۱:۳۵ درنگ نامه
آقا سید میگم سپرده های بانکی هم ربا حساب میشند یا نه ؟
چون اگه ربا باشند که واویلاست......
پاسخ:
...نمی دونم
البته میگن(...تاکید می کنم که میگن)چونسود بانکی به وسیله عقود اسلامی و بصورت علی الحساب سود محاسبه میشه و کمتر از نرخ تورم هستند ربا محسوب نمی شن...البته خدا میدونه.
این مطلب رو استاد حقوق بانکی ما جناب آقای دکتر بهمنی (رئیس سابق بانک مرکزی)می گفتند البته اون زمان ایشان یه کارمند ساده اعتبارات بانک ملی بودند و هنوز وارد سیاست و آمار سازی نشده بودند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی