خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

رانی

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۷ ب.ظ


بطور حتم همه شما آبمیوه های پالپ دار رانی رو میل کردید،این آبمیوه که در حال حاضر تحت لیسانس شرکت العوجان عربستان سعودی در شرکت عوجان ایرانیان تولید میشه تا همین چهار پنج سال پیش از عربستان وارد می شد و تقریبأ 100درصد بازار آبمیوه های پالپ دار کشور در اختیار این برند عربستانی بود و اگر همت بعضی تولید کننده های داخلی در زمینه تولید اینگونه آبمیوه ها نبود هنوز هم بازار ما در قبضه این برند بود.

جالب اینکه کشور عربستان به هیچ عنوان توانائی تولید محصولات باغی و مواد اولیه این نوشیدنی را ندارد و هم اکنون این کشور یکی از بزرگترین وارد کنندگان میوه در جهان می باشد،حالا غرض از این مقدمه چینی طرح این سئوال بود که چرا ایران با دارا بودن این همه ظرفیت و توانائی در تولید انواع میوه های سردسیری و گرمسیری و نیروی کار ارزان و وجود مواد اولیه فراوان تاکنون نتوانسته بازار خود را از دست «رانی» عربستان خلاص کند؟

گرچه شرکت العوجان عربستان در اقدامی زیرکانه با یک سرمایه گذاری اندک در ایران کارخانه تولید این نوع نوشیدنی را تاسیس کرد ولی نباید فراموش کنیم که سود اصلی این کارخانه به جیب سرمایه گذار عربستانی می رود و چیز زیادی نصیب اقتصاد ایران نمی شود،در واقع کشور ایران با دارا بودن گسترده ترین باغ های میوه خاورمیانه این توانائی را دارد که نه تنها کل نیاز داخلی خود به انواع نوشیدنی های میوه ائی غیر گازدار را تامین نماید بلکه بخش عمده ائی از نیاز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را نیز تامین کرده و بجای اینکه پول ایرانیان به جیب سرمایه گذاران عربستانی برود ارز وارد ایران گردد.

در این بین شهرستان خوانسار بعنوان پایتخت عسل ایران و قرار گرفتن در مرکز کشور و نزدیکی به مراکز عمده تولیدات باغی کشور و وجود نیروی کار فراوان دارای قابلیت بسیار بالائی در تولید انواع آبمیوه های شیرین شده با عسل بوده و بدینوسیله می توان نه تنها مشکل بیکاری را در این شهر بر طرف کرد بلکه می توان به ثروت عمومی شهرستان افزود و عملأ از خوانسار فقرزدائی نمود چرا که با وجود تردد گردشگران در خوانسار محصولات غذائی تولید شده هم به مصرف گردشگران می رسند و هم از طریق ایشان در سراسر کشور تبلیغ شده و خودبخود بازار مصرف این تولیدات گسترش می یابد.

اگر تولیدکننده عربستانی یا چینی می تواند با رعایت فرمول طلائی قیمت پائین و کیفیت بالا و نوآوری در تولید ،بازار ایران را قبضه نماید چرا تولید کننده خوانساری نتواند این کار را بکند؟چرا تولید کننده خوانساری با دسترسی به مواد اولیه مرغوب و فراوان نتواند قیمت را تا پائین ترین حد کاهش دهد؟همانطور که خوانسار در تولید عسل تبدیل به یک برند جغرافیائی قدرتمند شده در تولید انواع محصولات غذائی دیگر نیز می تواند تبدیل به برندی جهانی شود.





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴
سیدشهاب میرشفیعی

نظرات  (۱)

من متعجبم از قیمت پایین رانی. آب میوه پالپی سان استار که به کیفت رانی نیست و بسته بندیش هم پاکتیه 1500 تومنه در حالی که رانی هنوز 1200 تومنه و هیچ تورمی هم برش اثر نکرده. فکر نکنم سود چندانی ببرند احتمالا مشغول حذف رقبای ایرانی هستند.
پاسخ:
به احتمال خیلی زیاد همینطوره...به هر حال حاشیه سود تولید آبمیوه خیلی بالاست و برای این شرکت که درصد بالائی از بازار رو در اختیار داره ارزش داره که از سود کم کنه و بر فروش بیشتر تکیه کنه،شاید هم برای حذف رقبای ایرانی فعلأ سود رو پائین نگه داشته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی