خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

یارانه نان

جمعه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۳۱ ق.ظ


تو اخبار آمده بود که قرار شده تا آخر تیرماه کل نانوائی های کشور آزاد پز بشن یعنی اینکه قراره تا آخر تیر ماه تیر خلاص رو به یارانه نان بزنند...هر چند که این حقیر تو این مملکت هیچ کاره هستم و کسی هم برای حرف های من تره هم خورد نمی کنه ولی به دلایل زیر مخالفت خودم رو با حذف یارانه نان آن هم تو یک مرحله و بقول معروف «یهوئی» اعلام می کنم.

دلیل اول اینکه نان غذای غالب اکثر مردم ایران علی الخصوص قشر فقیر و تهی دست و محتاج یارانه مملکت هستش و با حذف یارانه نان بیشترین فشار به این مردم وارد میشه و هرچند که مسئولان قول دادند از را های دیگه به این اقشار کمک می کنند!!!ولی با توجه به اینکه این اشخاص تو مملکت ما کاملأ شناسائی نشدند و سابقه هم نشون داده این حرف ها صرفأ شعاره به همین خاطر من برای این اشخاص و معاش آنها واقعأ نگرانم.

دلیل دوم اینکه با توجه به خرید تضمینی گندم از کشاورزان و از اونجا که گندم یک کالای راهبردی تو ایران و دنیاست دولت مجبوره یارانه تولیدکننده رو بپردازه(که باید هم بپردازه چون حتی دولتهای آمریکا و روسیه هم یارانه تولید گندم به کشاورزان پرداخت می کنن) به همین دلیل چگونه دولت میتونه گندم رو یارانه ائی از کشاورز بخره و بعد با قیمت آزاد به کارخانه آرد که اون هم مشمول آزادسازی قیمت ها شده تحویل بده؟این وسط این پول گندم از کجا میخواد بیاد و کجا میخواد واریز بشه؟

دلیل سوم اینکه تو مملکت ما خیلی از کالاها و خدمات یارانه می گیرن که نباید بگیرن مثل آب مصرفی شهری یا بنزین و گازوئیل و حتی گاز(کلأ مواد سوختی) و یا حتی یارانه غیرمستقیم واردات بعضی کالاهای لوکس که با ارز مرجع وارد این مملکت میشن،پس چرا دولت اول یارانه این کالاها و خدمات رو حذف نمی کنه؟

واقعیت اینه که کل یارانه ها قراره حذف بشن و یارانه نان هم از جمله این موارد ولی اولأ میشه یارانه نان رو هم مثل سایر موارد بتدریج و با شیب ملایم حذف کرد ثانیأ  قبل از قطع یارانه نان،یارانه آب لوله کشی رو حذف کنند تا کسی با آب شیرین تصفیه شده یارانه ائی ماشین و فرش نشوره و استخر باهاش پر نکنه و 2 ساعت هم تو حموم زیر دوش تمرین آواز نکنه...ثالثأ اگه قراره یارانه چیزی حذف بشه دولت یه آلترناتیو درست و حسابی برای پر کردن جای خالی این کالا و خدمات پیدا کنه تا مثلأ دوباره نانواهای محترم نان 3000 تومانی یک طرف سوخته یک طرف خمیر رو تحویل مشتری بدبخت ندن.

البته من خودم از مدافعان اجرای اصلاحات در سیاست های اقتصادی هستم و معتقدم یارانه ها مردم ایران رو معتاد به پول نفت کرده و باید این اعتیاد درمان بشه و از طرف دیگه و به هر حال این امکان وجود داره که دولت بخش زیادی از یارانه کالا و خدمات رو تا پایان سال حذف بکنه و در راستای سیاست های مالی انقباضی به مبلغ یارانه نقدی هم چیزی اضافه نکنه پس از همین حالا همه ما باید دنبال افزایش درآمد باشیم تا زیر بار چرخ های این سیاست ها خورد و له نشیم.

از دولت محترم هم توقع دارم حالا که داره یارانه نقدی و غیر نقدی رو به صفر می رسونه و حالا که تورم رو تا 16 درصد کاهش داده و... پس لطفأ نرخ بیکاری رو هم تا صفر کاهش بده و سطح درآمدها و رشد اقتصادی رو هم افزایش بده تا کسی برای گرفتن یارانه نقدی و غیر نقدی مزاحم دولت و مجلس نشه و من هم متن انتقادی ننویسم.

عزت زیاد 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۸
سیدشهاب میرشفیعی

یارانه نان

یارانه ها

نظرات  (۲)

کاملا موافقم. به نظر من هم نون دیگه جا برای گرون شدن نداره. من واقعا نمیفهمم چرا این آب کمیاب رو گرون نمیکنند؟ چرا یارانه اصلی کشور که تو بنزین و گازوییل هست رو کم نمیکنند؟ چرا فقط زورشون به نون میرسه؟
پاسخ:
آخه مگر از نون خور جماعت هم مظلومتر و بی سر زبون تر پیدا می شه؟آب رو گرون کنند که باعث خشکی استخرهای بالا شهر خودشون میشه...بنزین رو گرون کنند که واسه ماشین های 8 سیلند خودشون بد میشه...گاز رو گرون کنند با چی خانه های 1000 متری خودشون رو گرم کنند...گازوئیل رو هم گرون کنند شرکت های حمل و نقل خودشون به ضرر میفته...
بابا نان قوت غالب مردمه و گرانی اون یعنی فشار به مردم عادی...الان دولت داره به حج عمره سالیانه هزار میلیارد تومن یارانه میده خوب حج یارانه ائی که واجب نیست(اون هم حج مستحب عمره)لازمه حج استطاعت مالی حاجی هستش...
البته بخش اعظمی از پول این مملکت سر از نقاطی از دنیا میاره که هم من میدونم هم شما!!!! ولی خوب بهتره زیاد صداش رو درنیاریم وگرنه...؟؟؟!!!بی خیال
ما توی الگو برداری از اقتصاد های موفق دنیا ، فقط یه قسمتشو اجرا میکنیم و اونهم حذف یارانه و به حداقل رسوندن این قبیل هزینه هاست، اما قسمت مهمترش که تخصیص همین منابع برای زیرساخت ها و بهره وری اصولی برای رسیدن به منافع بلند مدت هست و بی خیال میشیم  و فقط به چلوندن ملت بسنده میکنیم.

واسه همینه که هرچی نون گرون میشه کیفیتش تغییری نمیکنه و هرچقدرم یارانه حذف میشه ، بازم بودجه کمه!!!
پاسخ:
این مملکت درست بشو نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی