خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

به مناسبت روز طبیعت(سیزده بدر) و یک توصیه کوچک

پنجشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ق.ظ


فردا روز طبیعت یا همون سیزده بدر خودمونه و مردم از پیر و جوان و خرد و کلان اسباب و لوازم تفرج و گردش در طبیعت رو جمع کرده و راهی دشت و دمن می شوند...هر چند که یک سری توصیه زیست محیطی روتین و معمول مانند لزوم خاموش کردن آتش و جمع آوری و خارج نمودن زباله ها از طبیعت و آلوده ننمودن آب های روان با زباله از سوی مسئولان و حامیان محیط زیست به گردشگران روز طبیعت گوش زد میشه ولی من در این مطلب میخوام یک توصیه زیست محیطی غیر معمول داشته باشم.

اغلب مردم تو این روز ترجیح می دهند با وسایل نقلیه موتوری و کلی اسباب و لوازم راهی طبیعت بشوند و با همون وسیله نقلیه به قلب طبیعت بزنند ولی همین ورود وسایل نقلیه به عرصه های طبیعی آسیب های جبران ناپذیری رو به طبیعت وارد می کند...معمولأ در اوایل فصل بهار زمین مراتع و دشت ها علی الخصوص در مناطق کوهپایه ائی مرطوب بوده و ورود اتومبیل به داخل عرصه های مرتعی باعث کوبیده شدن زمین در مسیر لاستیک های اتومبیل شده که همین موضوع اولأ باعث میشه خاک کوبیده شده مثل بتن سفت و غیر قابل نفوذ شده و هیچ گیاهی در مسیر کوبیده شده سبز نشه و بدتر اینکه این جای چرخ ها در زمان بارندگی های شدید بهاری نقش یک کانال یا مسیل رو بازی کرده و باعث ایجاد جریان روان آب شده که خود منجر به فرسایش شدید خاک می گردد،این اتفاق در صورت گیر کردن یا گیریپاژ خودرو در زمین های خیس و گلی واقعأ میتونه برای مراتع مخرب باشه و خاک رو تا عمق زیادی خراش بده یا حفر کنه.

از سوی دیگه اغلب اتومبیل های ما ایرانی ها دچار روغن ریزی و نشت آب رادیاتور و یا خام سوزی سوخت هستند و این یعنی ورود مواد شیمیائی سمی به آب و خاک که نتیجه آن آلودگی و عقیم شدن خاک هستش.

بطور کلی ورود اتومبیل چه سبک و چه سنگین به عرصه های مرتعی فوق العاده برای این عرصه ها خطرناک و آسیب رسان بوده و بهتر است به هیچ عنوان اینگونه وسایل با وزن های بالا را وارد مرتع نکنیم تا نه زمین کوبیده شود و نه روغن و سرب و ضد یخ زمین را عقیم نماید.

در انتها ضمن آرزوی یک سیزده بدر بدون نحسی برای تمام عزیزان باز هم از همه دوستان خواهشمند است در روز طبیعت،طبیعت را پاس بداریم.


 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۳
سیدشهاب میرشفیعی

روز طبیعت

سیزده بدر

نظرات  (۱)

به به، میبینم که فکر همه چیزو کردید. چشم ماشینو تو فلکه اول پارک می‌کنیم میریم مرغه:)))
پاسخ:
کمش جان
سیزده بدر شما مبارک
البته نیاز نیست این همه احتیاط کنید...فقط کافیه جلوی نشت روغن و بنزین رو بگیریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی