خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

گاندی و آیفون 6

دوشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰ ق.ظ

مقدمه:

تو تاریخ استقلال کشور هند نقل شده که گاندی رهبر فقید مبارزات استقلال طلبانه مردم هند از دست استعمار بریتانیا در راستای مبارزه منفی با استعمارگران کت و شلوار غربی رو از تن درآورد و با چرخ نخ ریسی سنتی هندی پنبه محصول مزارع هند رو تبدیل به نخ کرد و کرباس هندی بافت و دور خودش پیچید و با همین لباس لنگ مانند در مجالس و مجامع داخلی و بین المللی حاضر شد و از آنجا که حرفه اصلی ایشان وکالت دادگستری بود و در هنگام حضور در دادگاه موظف به پوشیدن لباس رسمی وکالت بود از سوی مراجع انتظامی حرفه ائی هم به دلیل عدم رعایت شئونات حرفه ائی از شغل هم محروم شد ولی با این حال با تحریم محصولات نساجی تولید استعمارگران بریتانیائی به مردم کشورش نشان داد که استقلال اقتصادی مقدمه و ریشه استقلال سیاسی بوده و بدون کسب استقلال اقتصادی دستیابی به استقلال سیاسی امکانپذیر نیست.

چند روز پیش که گذری رفته بودم بازار علاءالدین تهران چشمم به قیمت های کذائی موبایل افتاد و با دیدن قیمت بالای 2 میلیون بعضی گوشی ها مغزم سوت کشید و به حال این ملت تاسف خوردم و این سئوال برام بوجود آمد که اگه ما شعار مرگ بر آمریکا سر میدیم چرا برای گوشی آمریکائی سر و دست می شکنیم و افتخار می کنیم که آیفون 6 داریم.

البته بعضی ها ممکنه بگن ما گوشی چینی و کره ائی داریم ولی باید بگم همون گوشی هوشمند چینی و کره ائی هم دارای پردازشگر مرکزی و سیستم عامل آمریکائی آندروید یا ویندوز فون هستند و یک جورهائی سرمایه گذار این گوشی ها هم آمریکائی هستند.

یک نگاهی به همین کامپیوتر روی میز خودتون بکنید...چند تا قسمت سخت افزاریش آمریکائیه؟چند تا نرم افزارش آمریکائیه؟ اصلأ میدونید چند درصد از سهام شرکت های فناوری چینی و کره ائی و تایوانی و حتی ژاپنی متعلق به آمریکائی ها هستند؟

شعار مرگ بر آمریکا و دستیابی به استقلال سیاسی و به دست آوردن عزت در عرصه جهانی مستلزم داشتن استقلال اقتصادیه...وقتی ما می تونیم بگیم مرگ بر آمریکا که حداقل نصف وسایل منزلمون ایرانی باشه.الان که به خانه خودم نگاه می کنم می بینم که لوازم منزل کره ائی خانه من رو اشغال کردند،البته مطمئن هستم منزل خیلی از شما ها هم در تسخیر لوازم ژاپنی و کره ائی و چینی هستش و این یعنی ما نفت می دهیم تا لوازم مصرفی بخریم،پس ما دارای استقلال واقعی نیستیم و جغرافیای اقتصادی مملکت ما در تسخیر خارجی هاست.

البته از حق نگذریم که بعضی از تولید کننده های بی وجدان داخلی با تولید جنس نامرغوب تیشه به ریشه استقلال اقتصادی و سیاسی ایران زدند و زمینه ساز اشغال اقتصادی کشور رو فراهم آوردند،تولید کننده داخلی که بدون وجدان کاری لازم جنس نامرغوب تولید کرده و بنام ایران به بازار عرضه می کنه آیا غیر از یک خیانت کار به مملکت است؟یک نگاه به همین اتومبیل های تولید داخل بکنید که در پناه انحصار واردات بدترین،نامرغوب ترین و نا امن ترین اتومبیل های دنیا را با قیمت بسیار بالا به مردم ایران تحمیل می کنند و پراید را به قیمت پرادو به مردم می فروشند.

باز هم می گویم اگر خواهان استقلال واقعی سیاسی و اقتصادی هستیم باید یاد بگیریم درست تولید کنیم و تولید داخل را مصرف کنیم تا اگر روزی شعار مرگ بر آمریکا سر دادیم حرف و عمل ما با هم یکی باشد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۰
سیدشهاب میرشفیعی

نظرات  (۱)

به نظر من تو عصر جدید استقلال اقتصادی به معنایی که شما گفتید نه ممکن و نه حتی مذمومه. اگر مدیریت و سیاست‌ورزی، صحیح و اصولی باشه چنین وابستگی‌هایی نمیتونند به کشور ضربه بزنند. حتی میتونند باعث رشد کشور بشند.

پاسخ:
کمش جان
فرمایش شما صحیح ولی وقتی ما نفت خام می فروشیم و موبایل و نارنگی وارد می کنیم آیا باز هم جائی برای تعالی برای ما باقی می ماند...بله اگر ما تولیدات صنعتی داشتیم و یا درآمد ما وابسته به نفت خام فروشی و خام فروشی  مواد معدنی نبود می توانستیم به تولید مزیتی خودمان اتکا کنیم... مثلأ سوئد قطب فولاد جهان است و می تواند فولاد آلیاژی صادر کند و کالای مصرفی وارد نماید ولی ایران و عربستان و عراق و کویت و... نفت خام  می فروشند و کالای مصرفی وارد می کنند و فردا که نفت تمام شد کاسه گدائی جلوی شرق و غرب دست می گیرند...
هندی ها و چینی ها با قناعت و تلاش به استقلال اقتصادی و سیاسی دست یافته اند و با رعایت تدبیر و احترام متقابل جلوی آمریکا و روسیه و اروپا ایستاده اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی