خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

حال زمین اصلأ خوب نیست!!!

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ب.ظ

این خبر کوتاه شاید به زعم خیلی از ما بی اهمیت و فاقد ارزش توجه باشد اما بیانگر یک واقعیت تلخ بسیار بزرگ و یک خطر قریب الوقوع است:

«کاهش 35 درصدی سطح پوشش برفی کشور

خبرگزاری مهر: حجم آب معادل برف کشور از ابتدای مهرماه تاکنون در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته، ۴۳ درصد کاهش داشته است.  حجم آب معادل برف کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ۷۸۹ میلیون مترمکعب گزارش شده که این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته، یک میلیارد و ۳۸۹ میلیون مترمکعب بوده است.
از سویی، وسعت پوشش برفی کشور تا پایان هفته گذشته، ۱۱۲ هزار و ۷۱۸ کیلومترمربع گزارش شده؛ در حالی که مساحت پوشش برف کشور در زمان مشابه سال گذشته، ۱۷۳ هزار و ۶۶۸ کیلومتر مربع بوده است. براساس این گزارش، متوسط ارتفاع آب معادل برف کشور در این مدت ۷ میلی‌متر بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته، ۱۳ درصد کاهش داشته است. متوسط ارتفاع آب معادل برف کشور در مدت مشابه سال گذشته ۸ میلی‌متر بوده است. همچنین وسعت پوشش برفی کشور تا پایان بهمن‌ ماه امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است»

زمستان امسال از سالهای قبل گرمتر و بسیار کم برف تر بود،عمق و وسعت پوشش برفی در اغلب مناطق برف خیز کشور (و از جمله خوانسار) به شدت کاهش یافته و عمر ماندگاری برف نیز بسیار کمتر شده...حالا دیگر دیدن باران در اواسط زمستان در خوانسار برای بسیاری از ما عادی شده و بهار زودرس تبدیل به یک امر معمولی شده است.
کره زمین تحت تاثیر انباشت گازهای گلخانه ائی هر لحظه گرمتر و گرمتر می شود و ما بی توجه به این فاجعه بیشتر و بیشتر سوخت فسیلی مصرف می کنیم و بی رحمانه به جان درخت ها می افتیم.
گرمای هوا یعنی کاهش ریزش برف و کاهش ذخایر آبی
گرمای هوا یعنی تبخیر بیشتر آب
گرمای هوا یعنی تابستان های گرمتر و خشک تر 
گرمای هوا یعنی نابودی کشاورزی
گرمای هوا یعنی تشنگی انسان و حیوان
گرمای هوا یعنی آب شدن ذخایر یخ قطبی و افزایش آب اقیانوس و زیر آب رفتن بنادر و شهرهای ساحلی
گرمای هوا یعنی فاجعه برای همه بشریت
گرمای هوا فقط برای دیگران فاجعه بار نیست بلکه برای همه ما در هر کجای این کره خاکی که باشیم یک فاجعه است
اما چه کار باید کرد؟
شاید با انجام چند کار کوچک زیر بتوانیم کمی این روند گرمایش جهانی را کند کنیم:
1-تا جائیکه می توانیم از تولید گازهای گلخانه ائی به هر شکل و به هر میزان اجتناب کنیم و فراموش نکنیم که حتی روشن ماندن بی دلیل یک لامپ و یا عدم عایق سازی حرارتی منازل و محل های کار و یا عدم تنظیم آلایندگی موتور خودرو ها باعث آلوده تر شدن جو زمین می گردد.
2-بزرگترین کمک به زمین تسهیل روند ترسیب کربن(جذب و ذخیره سازی کردن)بوسیله درختان و گیاهان چند ساله می باشد لذا کندن حتی یک برگ درخت و یا قطع یک شاخه نیز می تواند در این وضعیت شکننده زمین فاجعه بار باشد.
بزرگترین سرمایه خوانسار همین درخت ها و فضای سبز می باشند لذا بر همه ساکنان خوانسار واجب است که با صیانت از درخت های موجود و کاشت و واکاری درخت های جدید زمین را در این شرایط سخت یاری دهند.
و در انتها...
اگر نمی توانیم درخت بکاریم و یا تولید کربن خود را کاهش دهیم حداقل در حد توان خود و به هر شکل ممکن  از جمعیت همیاران محیط زیست خوانسار حمایت کنیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۸

نظرات  (۱)


به نظر من با تبلیغ و سر و صدا اتفاق قابل توجهی نمیفته. مکانیسم قیمت میتونه به بهترین نحو فرهنگ مصرف رو تغییر بده. کما اینکه در سایر کشورها همینطور عمل میشه و افزایش قیمت حاملها تو هدفمندی یارانه ها هم اینو ثابت کرد.
پاسخ:
کمش جان،من امیدوارم زمانی برسه که ما فارغ از قیمت حامل های انرژی،برای حفظ محیط زیست و به احترام نسل های آینده تولید گازهای گلخانه ائی را به حداقل ممکن برسونیم.
ژاپنی ها  با 125 میلیون نفر جمعیت تو یک کشور کوچک به احترام محیط زیست کشورشون عمومأ از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند ولی اغلب ما ها تا سر کوچه هم با ماشین شخصی می رویم و ماشین رو 2 ساعت درجا روشن نگه می داریم تا بریم خرید کنیم برگردیم.
وضعیت محیط زیست تو شهرهائی مثل تهران و کرج به مرحله غیر قابل بازگشت رسیده و بحران آب کمر اصفهان و شیراز و کرمان رو شکسته...
دعا کنیم وضع محیط زیست از این بدتر نشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی