خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

پیشنهادی برای گویش خونساری

پنجشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵ ق.ظ
دیشب یک مقاله بسیار جالب و خواندنی در وبلاگ دوست خوبم کمش تحت عنوان گویش خونساری خوندم که مطالعه آن را به تمام عزیزان توصیه می کنم و آن مقاله و نگاه واقع گرایانه و جالب کمش در آن مقاله من را وادار به نگارش این چند خط نمود.
انقراض گویش های محلی واقعیت تلخ و گزنده ائی است که نمی توان آن را انکار کرد ولی می توان با چند اقدام ساده اما موثر این گویش ها را از خطر فراموشی و انقراض کامل نجات داد...برای مثال می توان با مستند سازی آثار مکتوب(چاپی و خطی)این گویش و یا جمع آوری و نگهداری آثار صوتی و تصویری،این آثار را برای نسل های آینده حفظ کرد.
همچنین می توان با گردآوری فرهنگ لغات گویش خونساری(به همراه تلفظ و فنوتیک هر لغت) و مکتوب سازی دستور زبان این گویش در قالب یک کتاب این گویش را حفظ کرد.
دوستان قبول کنید که از جمعیت حدود نیم میلیونی خوانساری تبارهای ایران و دنیا فقط 30 هزار نفر در خود خوانسار اقامت دارند و از این جمعیت هم فقط حدود کمتر از دو سوم به گویش خوانساری تسلط کامل دارند و تقریبأ زبان رسمی شهر خوانسار نیز هم اکنون فارسی با لهجه خونساری است و بهتر است با قبول این واقعیت و در کنار برگزاری مراسم این روز اقدامی عملی در حفظ و حراست از این گویش و انتقال آن به نسل های آینده انجام دهیم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۷
سیدشهاب میرشفیعی

فرهنگ لغات گویش خونساری

نظرات  (۱)

از لطفتون ممنونم و کاملا باتون موافقم. مستند سازی امری لازم و مفیده و ربطی هم به انقراض گویش نداره.
راستی این آمار نیم میلیون چه قدر قابل اتکا هست؟ من هنوز نتونستم جمعیت واقعی خونساری‌ها رو بفهمم.
پاسخ:
کمش جان،از شما سپاس گذارم
البته این آمار نیم میلیونی تخمینی هستش ولی با توجه به اینکه جمعیت کثیری از همشهری ها و خانواده هاشون در تهران-قم-اصفهان-اراک و حتی خارج از کشور ساکن هستند و با نگاهی به وسعت شهر در گذشته می توان حدس زد که جمعیت خوانساری تبارها باید زیاد باشه
مثلأ از خاندان ما (فرزندان و نوادگان مرحوم سید ابوتراب میرشفیعی خوانساری)که حدود 50 نفر هستیم هیچ کس در خوانسار ساکن نیست و  خانواده های دیگر نیز که من می شناسم همین وضعیت را دارند.
مثال دیگر اینکه در یکی از نهادها(در تهران) که من با ایشان همکاری دارم حسب اتفاق از 35 نفر کارمند واحد ما 16 نفر خوانساری یا خوانساری تبار هستند(این موضوع کاملأ اتفاقی بوده و در آنجا متوجه این موضوع شدیم)
در بعضی محلات تهران مثل نارمک و تهران نو و محلاتی و دروازه دولاب اکثریت جمعیت خوانساری هستند.
به هر حال تو اعلام جمعیت نیم میلیونی کمی اغراق کردم تا حداقل تو بحث جمعیت از شهرهای اطراف کم نیاریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی