خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

یک اتفاق و چند پیام

سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷ ب.ظ

عاقبت غائله تحریم مراسم روز گویش خوانساری و روز خوانسار  با صحبت های امام جمعه محترم خوانسار در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان و تکذیب اظهارات منتسب به وی خاتمه یافت و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار نیز با اعلام خبر تصویب نامگذاری روز های بیستم اردیبهشت ماه تحت عنوان “روز خوانسار”، بیست و پنجم دی ماه با نام “روز حماسه و ایثار و شهادت خوانسار” و روز دوم اسفندماه با عنوان روز “گویش خوانساری”در تقویم فرهنگی خوانسار بوسیله شورای فرهنگ عمومی خوانسار خیال همه را از بابت برگزاری این مراسم ها راحت کرد اما این اتفاقات در بطن خود حاوی پیام های بزرگی برای مسئولان شهرستان بود که می توان برای نمونه به چند پیام و نتیجه ذیل اشاره نمود:

1-جامعه مجازی خوانسار بعنوان بخشی از جامعه خوانسار با عکس العمل فوری و قاطع خود نشان داد که یک جامعه فعال و بیدار بوده و نقشی موثر را در تحولات جامعه ایفا می نمایند و از پس مسئولان شهرستان باید حساب ویژه ائی روی این جامعه باز نمایند چرا که این جامعه با در اختیار داشتن بخش عمده ائی از نخبگان اثر گذار شهرستان توانائی بالائی در هدایت افکار عمومی دارد.

2-هر چند که علی الظاهر امام جمعه محترم دل پر خونی از شایعات موجود در اطراف خود داشت و از انتساب هر اتفاقی در شهرستان به خود اظهار ناراحتی نمودند ولی با این حال از مواضع کلی خود در رابطه با نبود شادی و نشاط در خوانسار عقب نشینی نکردند و تلویحأ صحت نقل قول ها را تائید نمودند که این خود یک نشانه مثبت در شفاف سازی موضع مسئولان می تواند باشد.

3-مردمان اصیل و با فرهنگ خوانسار در این جریانات ثابت نمودند که برای باورهای اجتماعی و میراث فرهنگی خود ارزش و احترام بسیاری قائل هستند و تمام قد از فرهنگ و گویش خود دفاع نموده و در این مسیر با هیچ فرد و مقامی تعارف و تسامح ندارند.

4-شاید مهمترین پیام این اتفاقات آن بود که مردمان خوانسار و علی الخصوص جامعه مجازی شهرستان،خواهان عوض شدن فضای بسته فرهنگی خوانسار شده و به زبان و عمل از مسئولان شادی و نشاط را مطالبه نمودند.

البته امام جمعه محترم خوانسار کماکان بر موضع قبلی خود مبنی شاد و پر نشاط بودن فضای خوانسار اصرار دارند ولی واقعیت آن است که فضای عمومی خوانسار نسبت به شهرهای دیگر فوق العاده غمگین و افسرده و بی نشاط است و مردم نیز بخوبی به این موضوع واقف بوده و خواستار عوض شدن این فضا می باشند.

5- پیام دیگری که در  این ماجرا و بازخوردهای آن مستتر بود همانا مطالبه عمومی جوانان شهر در برخورد عادلانه با ایشان بود چرا که متاسفانه حق جوانان خوانسار در برگزاری جشن های محلی و برنامه های شاد و متنوع فرهنگی از سوی بسیاری از مقامات نادیده گرفته شده و نوعی تبعیض در برخورد نسبت به ایشان اعمال می شود و در حالیکه بسیاری از جوانان حتی در شهرهای مجاور حق برگزاری جشن های محلی و برخورداری از حق شاد زیستن را دارند جوانان خوانساری محکوم به عزاداری در تمام طول سال و حتی در اعیاد مذهبی می باشند.

اینجانب اعتقاد دارم همانطور که جوانان خوانسار یکی از پر شورترین عزاداری ها را برای سید و سالار شهیدان حضرت  امام حسین (ع) برگزار می نمایند و با تمام وجود در صف اول دفاع از ارزش های دینی و حریم علوی قرار دارند به همان میزان نیز حق دارند در اعیاد اسلامی و ایرانی و مناسبت های بومی و محلی و علی الخصوص جشن روز خوانسار شاد باشند شادی نمایند.

البته در اینکه خوانسار به لحاظ آب و هوائی بهشت خدا در ایران زمین است شکی نیست ولی این دلیل نمی شود که مردمان این بهشت را شاد و پر نشاط فرض کنیم.

بهشت جائی است که دلخوشی باشد وگرنه برای افراد افسرده و غمگین همه جای این کره خاکی سرد و خاکستری و دلگیر است و بر عکس برای افراد شاد و سرزنده حتی وسط کویر لوت هم جذاب و دلچسب.

به هر حال امیدوارم حالا که امام جمعه محترم موضع رسمی خود را در این ماجرا اعلام نمودند و حتی از جو حاکم در شهرستان در رابطه با خودشان نیز اطلاع دارند با تساهل و تسامح بیشتر  با موضوعات فرهنگی شهر برخورد نموده و با تحلیل صحیح از فضای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر شهرستان با خواست عمومی مردمان خوانسار در داشتن فضای شاد و پر نشاط در این بهشت خدا همراه و هم قدم شوند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۵
سیدشهاب میرشفیعی

امام جمعه خوانسار

نظرات  (۱)

کاش ایشون زودتر اعلام موضع می‌کردند تا جو ایجاد نشه.

پاسخ:
به هر حال این عدم اعلام موضع صریح اثرات و برکات بسیاری داشت که به مرور زمان آشکار خواهد شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی