خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

خوانسار نامه

وبلاگ تحلیلی،انتقادی خوانسار

تحلیل و انتقاد سازنده وظیفه و رسالت ما و ساختن خوانساری آباد هدف ماست.

طبقه بندی موضوعی

عسل خونسار،برند در آستانه خطر

چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۱۰ ق.ظ


چند روز پیش که برای خرید به یکی از فروشگاه های بزرگ زنجیره ائی تهران رفته بودم دیدم به جای عسل های خونسار که پای ثابت قفسه عسل فروشگاه بود تو قفسه ها پر شده از عسل های طالقان و اردبیل و دماوند،وقتی سراغ عسل خونسار رو گرفتم کارمندهای فروشگاه اظهار بی اطلاعی کردند برای همین و از سر فضولی و کلانتر بازی راهی دفتر فروشگاه شدم و یقه مسئول فروشگاه رو گرفتم که «عسل خونسار کو؟»البته این دوست عزیز با خوشروئی بنده رو به خرید و امتحان کردن عسل های سایر نقاط کشور دعوت کردند و در کمال احترام اظهار داشتند «...عسل های خونسار جدیدأ بی کیفیت و تقلبی شدن...» و با بکارگیری این جمله که «...عسل خونسار بسته بندی قشنگی داره ولی کلأ بی کیفیت و تقلبی هستش...»آب پاکی رو دست من ریخت.

حالا از من اصرار و از ایشان انکار،هر کاری کردم و هر استدلالی آوردم که اگه تقلبی وجود داره حتمأ تو عسل شهرهای دیگه هم هست و... به خرج این بابا نرفت که نرفت.

همین شد که تو مسیر خانه راهی چند تا لبنیاتی محلی هم شدم و دیدم تقریبأ با شدت و ضعف همه چنین نظری رو نسبت به عسل خونسار پیدا کردند،البته چون اغلب کاسب های تهران آذری زبان هستند غالبأ سنگ عسل اردبیل و سبلان رو به سینه می زدند ولی چون لبنیاتی های محله ما یزدی و گلپایگانی هستند به همین خاطر واقعأ تعجب کردم که چرا  این عزیزان هم از عسل طالقان و دماوند این قدر تعریف می کنند حال آنکه عسل این شهرها فاقد بسته بندی شکیل و استاندارد هستش و حتی بعضأ تو دبه های یک کیلیوئی بی نام و نشان و قوطی حلبی بسته بندی شدند.

واقعیت اینه که عسل خونسار قوی ترین برند عسل در کشور ماست ولی موقعیت این برند از سوی سایر رقبای داخلی به شدت در معرض خطر قرار داره و اگر هوشیار نباشیم شاید بزودی همون بلائی سر این جایگاه بیاد که سر گزانگبین خونسار آمد و بوسیله سایر شهرها مصادره شد،البته بازهم جای شکرش باقیه که عسل چینی هنوز وارد بازار ایران نشده وگرنه معلوم نبود چه بلائی سر عسل خونسار می آمد.

عسل خونسار از نظر بسته بندی از سایر عسل های کشور بهتر و شکیل تر بوده و تقریبأ از این جهت با مشکل خاصی مواجه نیست و از نظر کیفیت نیز بدتر از سایر عسل ها نبوده و احتمالأ بهتر از آن عسل ها می باشد ولی متاسفانه آنچه که عسل خونسار را با خطر مواجه کرده بی توجهی به اصل بازاریابی و برند سازی است...در حالیکه عسل های بی کیفیت و تقلبی اردبیل که به اذعان اهالی آنجا ترکیب آب و شکر است از طریق تبلیغات دهان به دهان در حال فتح بازارهاست و در حالیکه عسل دماوند در انواع اقسام نام ها به بازار تهران هجوم آورده عسل خونسار هنوز در عالم غفلت سیر می کنه.

اینجانب چند پیشنهاد برای تقویت برند عسل خونسار دارم که امیدوارم از سوی دوستان و خوانندگان گرامی به تولیدکنندگان عسل خونسار انتقال یابد:

1-تولید کنندگان عسل خونسار با خرید عسل های تولیدی سایر شهرها بصورت فله از تولیدکنندگان محلی و انتقال آن به خونسار و بسته بندی مجدد آن در خونسار مانع از گسترش برندهای جغرافیائی سایر شهرها شوند کاری که اسپانیا با زعفران ما و آمریکا با پسته ما می کند.

2-تولید محصولات جنبی و فرآوری شده عسل به تقویت نام تجاری عسل خونسار کمک شایانی خواهد کرد برای مثال تولید انواع نوشیدنی های ترکیبی عسل و آب میوه های شیرین شده با عسل و... هم به افزایش سطح درآمد تولیدکنندگان عسل و اشتغال زائی در این بخش منجر می گردد و هم بعنوان یک محصول فرعی نام تجاری عسل خونسار را تقویت می کند.

3-تشکیل اتحادیه تولید کنندگان،فروشندگان و صادرکنندگان عسل (که احتکالأ قبلأ چنین اتحادیه ائی تشکیل شده ولی کارکرد مناسبی نداره) و برگزاری نمایشگاههای منظم فصلی در تمامی مراکز استانها بمنظور تقویت بازاریابی و بازارسازی برای عسل خونسار.

4-اهتمام ویژه به امر صادرات و اخذ گواهینامه های بین المللی علی الخصوص برند«حلال»جهت صادرات به کشورهای اسلامی و اخذ گواهینامه های بهداشتی مخصوصأ گواهی اداره بهداشت آمریکا«FDA» و استانداردهای اتحادیه اروپا و ژاپن.

5-تبلیغات گسترده در رسانه های جمعی،مطبوعات و بیلبوردهای شهری توسط اتحادیه با محوریت عسل خونسار،توضیح آنکه تبلیغات انفرادی تولیدکنندگان عسل به علت ضعف بنیه مالی این تولیدکنندگان نه نفوذ لازم را دارد و نه گستره مورد انتظار را ولی تبیلغ واژه عسل خونسار بدون قید نام مارک مشخص توسط اتحادیه موجبات تقویت برند جغرافیائی «عسل خوانسار» می گردد.

به هر صورت امید است با کمی نوآوری و همیت جمعی برند «عسل خوانسار» را به یک برند جهانی تبدیل کنیم تا نه خطرات داخلی آن راتهدید کند و نه از عسل چینی و ترکیه ائی و افغانی بترسیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۹
سیدشهاب میرشفیعی

برند

عسل خونسار

نظرات  (۲)

فروشنده‌ها معمولا روی کالایی کار میکنند که براشون سود بیشتری داره به همین دلیل عسل بی نام و نشان و بی قیمت رو ترجیح میدند.
پیشنهاداتنون هم عالی هستند. کاش کسی اینها رو به اتحادیه عسل انتقال بده.
پاسخ:
از نظر لطف شما ممنون،البته فروشگاه مورد نظر یک فروشگاه زنجیره ائی بسیار بزرگ و معروف با کلی شعبه و دارای استانداردهای خاص هستش و بعید میدونم بواسطه قیمت عسل خونسار رو از لیست کالاهاشون حذف کرده باشند،البته عسل خونسار دارای تنوع قیمتی بسیار زیادی هستش و از کیلیوئی 8 تومن تا 80 تومان طیف قیمتی داره و فکر نمی کنم به دلیل قیمت باشه
طرح آبمیوه و نوشیدنی شرین شده با عسل عالیه.

اما از حق نگذریم گاهی شده تو شیشه عسلی که بسته بندی خونسارو داره مربا پیدا کنیم :(
و این ظلمیه که افراد سود جو به اعتبار بقیه میکنند.
پاسخ:
وجدان عمومی و همیت جمعی از آن نکاتی است که گاهی وقت ها مورد بی توجهی واقع میشه...کاسبی که جای عسل مربای شکر میفروشه یا تو فصل بهار و تابستان شربت شکر به خورد زنبورهاش میده نه وجدان داره و نه شهرش براش مهمه.
کسی که فقط به منافع شخصی فکر میکنه چیزی نیست جز یک خائن و انگل اجتماع که با دسیسه و فریب نام نیک سایر همشهریان رو خراب می کنه و مانع کسب و کار مردم میشه...
توصیه من به همه افراد سودجو و منفعت طلب اینه که «نام خونسار مقدسه این تقدس رو با سودجوئی خراب نکنیم»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی